Escape Room The Game Puzzle Adventures: Secret of the Scientist

Escape Room The Game Puzzle Adventures: Secret of the Scientist is een goed werkend geheel met leuke elementen van escape rooms verwerkt met legpuzzels. Het kan tijdrovend zijn, maar uiteindelijk is het zeker leuk om te doen.

We de kennen Escape Room The Game-reeks vooral van de escape rooms in een doos om thuis avonturen te kunnen beleven. Het bedrijf achter de serie, Identity Games, heeft een nieuw concept uitgebracht dat wij mochten testen; namelijk een legpuzzel met escape room-achtige opdrachten. Lees hier of Escape Room The Game Puzzle Adventures: Secret of the Scientist goed uit de verf komt in onze review. Het spel is geschikt voor een of twee spelers en duurt ongeveer twee tot drie uur om te doen.

Secret of the Scientist Foto: Joost Klein Middelink

Wat anders werkt dan bij de reguliere Escape Room-spellen van Identity Games, is dat je dit keer eerst een legpuzzel moet afmaken, voor je de opdracht kunt doen waar je een code mee kunt verdienen. Zo wissel je constant tussen het leggen van puzzelstukjes, het doen van opdrachten en het toepassen van deze informatie in een code om vervolgens het volgende vakje in de doos te openen (als de code klopt), waarmee je weer een nieuwe legpuzzel en opdracht krijgt om te doen. Je mag zelf kiezen of je het op tijd doet door middel van een stopwatch of in alle rust het avontuur ontdekt.

Wat ook nieuw is, is de manier hoe je codes ontdekt. In de doos zitten allerlei vakjes met verschillende symbolen in verscheidene kleurtjes. Door de codes in de legpuzzel te vinden, leg je puzzeldelen op een bordje en door de instructies goed op te volgen, kom je zo tot een symbool, kleur, lijnen en meer. Als deze overeenkomt met een van de vakjes in de doos, heb je de goede code gevonden. Zo niet, mag je het opnieuw proberen. Bij de Chrono Decoder kreeg je bij een foutieve code een zoemer te horen, maar niet wat er foutief is. Doordat bij Puzzle Adventures je de code draait op basis van de onderdelen, kun je ook hier niet spieken welk deel van de code klopt. Dit vonden wij een intuïtieve manier van codes invullen.

Het leuke aan dit nieuwe concept is dat deze afwisseling van puzzel en opdracht met code zorgt voor een uitdaging. Ook zorgt het voor een andere dynamiek, doordat je eerst rustig puzzelstukjes zoekt die bij elkaar aansluiten om vervolgens je hersens te kraken met de opdracht en code die je moet vinden, wat vaak intenser is. Wat ook tof is, is dat de puzzels zelf zich niet helemaal houden aan traditionele puzzels. Zonder al te veel weg te geven, betekent dit dat vanaf de eerste legpuzzel al duidelijk is dat je niet zomaar de traditionele puzzeltechnieken kunt toepassen: het zijn oprecht unieke puzzels.

Toch heeft Escape Room The Game Puzzle Adventures: Secret of the Scientist een klein nadeel. Doordat het leggen van de puzzel de meeste tijd kost, zal je het volledige spel in één ruk af moeten ronden, tenzij je een manier hebt om de puzzels intact te laten en later verder te kunnen. In ons geval zorgen katten ervoor dat dit niet kon, waardoor we dus door moesten spelen. Afhankelijk van hoe snel je bent met puzzelen en de opdrachten kan het spel ongeveer twee tot drie uur duren, waardoor je wel de aandacht erbij moet houden, zeker omdat de opdrachten het nodige denkvermogen vragen.

Uiteindelijk is Escape Room The Game Puzzle Adventures: Secret of the Scientist wel een tof avontuur en een leuk concept dat ook goed uitgewerkt is. Doordat je afwisselend puzzelstukjes zoekt en legt om daarna een code probeert te vinden, voelt dit spel erg dynamisch. De puzzels houden zich niet aan traditionele technieken, waardoor het ook nog eens vrij uniek is. Het is wat tijdrovend, maar desalniettemin is deze escape-puzzel zeker een aanrader voor ieder die enigszins van een van de twee elementen, puzzelen en escape rooms, houdt.

Ben jij enthausiast geworden na het lezen van deze review en zou je zelf ook eens jezelf willen onderdompelen in het avontuur van Escape Room The Game Puzzle Adventures: Secret of the Scientist? Beantwoord dan de volgende vraag:

“Wat is jouw favoriete escape room en waarom?”

Mail jouw antwoord naar prijsvraag@nwtv.nl. Zet daarbij jouw adresgegevens en we nemen uiterlijk 31 mei contact met de winnaar op. De gegevens gebruiken we puur voor de prijsvraag zodat de uitgever het spel kan opsturen en de gegevens verwijderen we daarna.