Pop Top Minibird

Er is eigenlijk weinig aan te merken op de Pop Top Minibird. Het is een behoorlijk indrukwekkende controller voor relatief weinig geld. Hou er wel rekening mee dat je het apparaat vrij klein is, dus voor gamers met grote handen is deze controller niet geschikt.

De Nintendo Switch is natuurlijk ideaal in handheld-modus, maar niet ieder spel leent zich daarvoor. The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Super Mario Odyssey en Super Mario 3D World komen gewoon veel beter tot hun recht op de tv. Je zou dan de JoyCons kunnen gebruiken om te spelen, maar een normale controller is toch wel fijner voor langere speelsessies. Dan kom je al snel uit bij de Nintendo Switch Pro Controller, maar die is vrij prijzig en misschien ook wel wat aan de grote kant voor kinderen. Misschien is de Pop Top Minibird dan een betere keuze: wij zochten het voor jullie uit.

Het is overduidelijk dat de Pop Top Minibird op kinderen is gericht, gezien de grootte van de draadloze controller. Hij past perfect in een kleinere hand, maar is ook weer niet zo klein dat het apparaat ongeschikt is voor volwassenen. Daarnaast is de controller ook te verkrijgen in vier verschillende uitvoeringen, waarvan er drie erg kleurrijk zijn. De lay-out komt redelijk overeen met die van soortgelijke controllers, maar op de plek waar je de Home-knop zou verwachten, zit de Turbo-knop. Deze is zowel automatisch als handmatig te gebruiken voor bepaalde functies. Je kunt de knop bijvoorbeeld zo instellen dat een aanval heel vaak en snel achter elkaar uitgevoerd wordt. Het moet je leven als gamer vooral iets makkelijker maken bij sommige games. Eigenlijk voelen alle knoppen prima aan, maar heb je de triggers vrij snel helemaal ingedrukt waardoor het bijvoorbeeld lastig is om maar een klein beetje gas te geven bij een racegame. Het is lastig te bepalen wanneer je hier wel en wanneer je hier geen last van gaat hebben, omdat het vaak ook niet uitmaakt hoe ver je de knop indrukt.

Daarnaast zitten er nog twee knoppen aan de achterkant die je kunt toewijzen aan een bepaalde actie. Ook is het nog mogelijk om de intensiteit van de rumble in te stellen. Het zijn allemaal opties die je normaal verwacht bij veel duurdere controllers, dus dat is best verrassend in deze prijsklasse. Je krijgt uiteindelijk dus behoorlijk veel voor een relatief lage prijs, want de Pop Top Minibird kost nog net geen € 40,-.

Het aansluiten is heel eenvoudig. Gebruik de meegeleverde kabel om de controller eenmalig te verbinden met de Nintendo Switch. Daarna hoef je alleen nog maar het apparaat aan te zetten en je kunt spelen. De batterij gaat behoorlijk lang mee, tussen de twaalf en zestien uur, dus lang genoeg voor een hele dag gamen. Het opladen kun je doen door middel van de meegeleverde usb-c-kabel. Wat een klein minpuntje is, is het ontbreken van de mogelijkheid om een hoofdtelefoon aan de sluiten op de controller. Gezien het feit dat meer soortgelijke controllers die functie niet hebben, zal het wel een lastig verhaal zijn om te implementeren.

Al met al is de draadloze Pop Top Minibird een prima controller voor iedereen die niet € 70,- wil uitgeven voor een Pro Controller. Het apparaat ligt fijn in de hand, mits je handen niet te groot zijn, en gaat lang genoeg mee voor een hele dag gamen. De extra knoppen aan de achterkant en de programmeerbare Turbo-knop zijn ook een leuke toevoeging, zeker omdat wij dat niet hadden verwacht bij een controller in deze prijsklasse.