Miitopia Switch-versie

Miitopia blijft, net zoals op de Nintendo 3DS, een prima spel. Deze uitgave brengt niet genoeg vernieuwingen met zich mee om het nogmaals te spelen, maar voor nieuwkomers is dit de beste versie.

In 2017 verscheen Miitopia voor de Nintendo 3DS, een apparaat dat helaas niet erg belangrijk meer is voor Nintendo. Dat is de Switch natuurlijk wel en dat was natuurlijk een mooie kans voor het Japanse bedrijf om deze game nogmaals uit te brengen op de hybride console. Wij doken voor jullie weer in deze game en vertellen hieronder hoe dat was.

Miitopia is een mooie plek waar iedereen gelukkig is. Op een dag komt er een gemene donkere heer die zonder reden de gezichten van enkele inwoners steelt. Zoals in zoveel RPG’s ben jij de enige die de boel kunt redden, maar gelukkig hoef je dat niet alleen te doen.

Het leuke van Miitopia is dat je je eigen personages kunt maken in de vorm van Miis. Dit werkte al heel goed op de Nintendo 3DS, maar deze versie brengt nog meer mogelijkheden met zich mee waardoor je de perfecte hoofdrolspelers voor je verhaal kunt creëren. Je kunt deze keer zelfs make-up en pruiken gebruiken om je personage vorm te geven. Het zit simpel en goed in elkaar, maar dat moet ook wel omdat het een belangrijk punt is van deze game.

Zoals gezegd is Miitopia een RPG waarbij het draait om de Miis, maar vooral ook om de relatie tussen de verschillende personages. Na een missie kom je terecht in een herberg waar je kunt werken aan de band tussen jou en je teamgenoten. Neem ze een keer mee naar de film of ga eens een kopje koffie drinken, je zult zien dat het invloed heeft op jullie band. Het resultaat hiervan is dat je beter samen kunt werken tijdens gevechten en dus meer schade kunt aanrichten bij de vijand.

Aan het vechtsysteem is niks veranderd. De gevechten zijn nog steeds turn-based en je kunt uiteindelijk met maximaal vier personages het gevecht aangaan. Het is allemaal vrij standaard en dat maakt het heel makkelijk om in te stappen, maar zorgt er ook voor dat deze game niet voor diehard fans van het genre is. Het lijkt zich vooral te richten op kinderen en daar is natuurlijk helemaal niks mis mee.

Hoewel de Switch-versie van Miitopia grotendeels gelijk is aan de Nintendo 3DS-variant, is er toch wel een redelijk verschil, namelijk de toevoeging van een paard. Deze fungeert eigenlijk als een soort vijfde lid van je team en ook met het paard zul je een relatie moeten opbouwen. Deze zal je dan weer helpen tijdens de gevechten. Net zoals met je Mii-personages, kun je ook je paard aanpassen naar eigen smaak. Het is een leuke toevoeging, maar zal er niet voor zorgen dat je het spel nog een keer gaat spelen als je het vier jaar geleden al hebt gedaan. Zeker niet omdat de game best aan de lange kant is (dertig uur) en het op de helft redelijk eentonig wordt.

Grafisch gezien is Miitopia voor de Switch wel een enorme stap in de juiste richting. Hoewel de originele versie helemaal niet slecht was, oogt het spel op de Nintendo Switch wel een stuk mooier. Het is nu ook voor het eerst dat je het op de tv kunt spelen, waar het er ook prima uitziet.

Miitopia blijft een goed spel: de Nintendo Switch-versie brengt daar niet heel erg veel verandering in. Grafisch gezien ziet het er wel een stuk beter uit en ook de betere aanpassingen die je aan je Mii-personage kunt doen, zijn tof. Het is niet een reden om het spel nog een keer te spelen als je dat al hebt gedaan, maar voor nieuwkomers is dit wel de beste versie om te halen.