Legend of Mana

Legend of Mana is een tof avontuur, maar inmiddels al best verouderd. De nieuwe grafische stijl en muziek poetsen de game goed op, maar uiteindelijk voelt het toch allemaal wat matig aan anno 2021.

In het jaar 1999 kwam Legend of Mana uit, een zeer populaire jrpg op de PlayStation. 22 jaar na dat deel kun je nu opnieuw aan de slag met een opgepoetste versie. Lees hier onze review van Legend of Mana en lees of het spel anno 2021 nog steeds interessant is.

Legend of Mana

Voor de mensen die afvragen wat er precies nieuw is aan deze opgepoetste versie kunnen we redelijk kort zijn. De graphics zijn mooier gemaakt, de muziek is aangepast om het iets moderner te maken en er zijn wat kleine features toegevoegd om wat zaken ietsjes gemakkelijker te maken. In de kern blijft het spel volledig hetzelfde. In Legend of Mana kies je een personage en ga je op een avontuur in de magische wereld om het kwaad te verslaan. Je moet langs verschillende gebieden gaan om missies te doen zodat je meer komt te weten over de wereld en nieuwe vaardigheden verkrijgt. Soms moet je vechten tegen allerlei vijanden en dat gebeurt realtime, waarbij jij alleen je eigen personage bestuurt, dus iets anders dan de gemiddelde jrpg.

De handgetekende achtergronden voegen een leuke sfeer toe, zeker omdat de personages nog wel allemaal pixelig zijn. In principe blijft het verhaal nog steeds interessant en door de opgepoetste versie komt de magie nog steeds goed over. De verschillende personages, de uitdagende monsters en de vele gebieden die je kunt ontdekken zijn leuk geheel en vormen een mooie ervaring. De gameplay zelf voelt best verouderd aan, want bewegingen voelen wat stroperig, gevechten zijn soms onduidelijk en het verhaal is soms erg vaag, maar dat valt te verwachten van een twintig-jaar-oude game.

Legend of Mana

Het nadeel aan een klassieke game zoals dit, is dat je een hoop informatie kreeg uit het boekje, wat nu geen optie is. Je krijg in de game nog wel wat uitleg over hoe het allemaal in z’n werk gaat, maar het gevoel van ronddolen is snel aanwezig, omdat het niet altijd helder is wat het doel is. Soms kom je in een gebied waar je moet zijn, maar heb je nog niet de juiste volgorde aangehouden zodat je verder kunt. Zodoende moet je eerst wat anders doen voordat je verder kunt. Wat dat precies is, is niet snel duidelijk, dus moet je erg veel rondlopen.

Voor liefhebbers van de game is het zeker leuk om deze klassieker opnieuw te kunnen beleven met een opgepoetste versie. In de kern is er weinig veranderd en blijft het een leuke game, maar daardoor is ook pijnlijk merkbaar dat er een aantal zaken zijn die niet helemaal soepel zijn, zeker in deze tijd van verfijnde games. Voor mensen die deze game goed kennen zal het een waar genot van herkenning zijn, voor nieuwe spelers is het een te hoge drempel om van te kunnen genieten. Zodoende zouden we Legend of Mana niet direct aanraden voor mensen die graag een nieuwe jrpg willen doen, aangezien er een hoop toffere games beschikbaar op dit moment, zoals bijvoorbeeld Octopath Traveler.

Legend of Mana is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch.