Unstable Unicorns Nederlandse editie

Unstable Unicorns is een leuk partyspel vooral geschikt voor drie tot zes personen. Meer of minder werkt helaas niet zo goed. Het is met name erg vermakelijk om elkaar dwars te zitten.

Het kaartspel Unstable Unicorns is al een tijdje verkrijgbaar, maar sinds kort kun je ook de Nederlandse vertaling ervan in de winkels halen. Een perfect moment om dit kaartspel een keer goed te bekijken in een review. Lees hier hoe het populaire kaartspel voor twee tot acht spelers in zijn werk gaat in onze review van de Nederlandstalige editie.

Unstable Unicorns Foto: Joost Klein Middelink

Het doel van het spel is om zeven (of zes bij meer dan zes spelers) eenhoorns in jouw stal te hebben. Deze kun je verzamelen door ze zelf te spelen, bij spelers te jatten of op andere manieren. Je mag elke beurt namelijk een kaart spelen die allerlei effecten kan hebben. Magische eenhoornkaarten kunnen krachten uitoefenen op jezelf of andere spelers, je hebt effectkaarten die positieve of negatieve gevolgen hebben voor spelers of directkaarten die meteen een effect hebben op het spel. Zo kun je elkaar constant aftroeven of dwarszitten om te winnen.

Om te voorkomen dat je constant magische kaarten op elkaar gooit, zijn er natuurlijk ook nog gewone eenhoornkaarten die geen effect hebben. Ze tellen wel mee met de hoeveelheid wezens in jouw stal, dus zodoende kun je alsnog proberen te winnen. Ongeacht dus hoeveel kaarten je hebt, elke beurt is er wel iets dat je kunt doen. Het valt wel op dat als er meer spelers meedoen, potjes erg lang gaan duren. Eigenlijk is zes al veel en  wat ons betreft is dit ook het maximum. Toen er meer spelers bijkwamen, kon het soms een best tijdje duren voordat je weer aan de beurt bent. Dan is er hoogstwaarschijnlijk al zoveel gebeurd, dat het plan dat je aan het smeden was al niet meer van toepassing is.

Er is ook een twee-speler-modus, waarbij je een paar aanpassingen moet doen om het allemaal iets eerlijker te houden. Het nadeel hiervan is dat je dan erg veel effecten voor je kiezen krijgt en zodoende elkaar in de weg zit. Het is fijn dat je zo alsnog met twee spelers Unstable Unicorns kunt doen, maar toch voelt dit niet helemaal lekker. Dit komt mede doordat het dan gewoon lang duurt voordat iemand genoeg eenhoorns heeft, aangezien je constant bij elkaar rotstreken uithaalt.

Unstable Unicorns is best leuk voor een groep spelers die het niet erg vindt elkaar goed dwars te zitten. Het spel geeft zelf aan dat het mogelijk is met twee en maximaal acht spelers te doen, maar wij vonden drie tot zes de perfecte samenstelling. Met twee spelers is het spel niet helemaal optimaal en met meer dan zes duurt het erg lang voordat je iets kunt doen. Toch is de kern van het spel leuk genoeg om vaker te spelen, zeker omdat er zoveel variatie is qua kaartjes.