Cubitos

Cubitos is een best vermakelijk spel met een leuk concept. De doosjes zijn wat onhandig, het opzetten duurt lang en de handleiding is soms wat onduidelijk, maar buiten dat om is dit zeker een aanrader, vooral dankzij de vele variaties die je kunt spelen.

In Cubitos moeten spelers tegen elkaar racen met dobbelstenen waarbij ze krachten kunnen inzetten op basis van versterking. In dit spel van twee tot vier spelers probeer je teamgenoten te verzamelen die jou helpen de Kubus Cup te winnen. Lees hier onze review over dit gekke bordspel.

Cubitos Foto: Joost Klein Middelink

Bij het open doen van de doos wordt meteen duidelijk dat het klaarzetten en opzetten van het spel even zal duren. Je moet namelijk een hoop kleine doosjes in elkaar zetten en daar de bijbehorende onderdelen in doen. Het concept van deze doosjes is leuk bedacht want de dobbelstenen die in het doosje zitten als je het spel uit de kast haalt, liggen op de onderkant daarvan bij het spelen. Echter werkt dit niet helemaal soepel aangezien de puntenfiches en dergelijke niet goed passen en dus snel vallen. Iets onhandig in onze ogen, maar niet al te storend. Enfin, na het lange eerste keer opzetten konden we van start.

Het is de bedoeling dat jouw personage als eerste de finishlijn haalt en dat doe je door snel te lopen. Elke ronde dobbel je met een bepaald aantal stenen en de resultaten kun je inzetten om bijvoorbeeld stappen te zetten, nieuwe dobbelstenen te kopen of andere speciale acties te gebruiken. Er zijn ook dobbelstenen te koop die elk unieke vaardigheden hebben waardoor je de race kunt beïnvloeden.

Elke keer dat je iets gegooid hebt mag je opnieuw gooien, maar als het voorkomt dat je slecht gooit als je al wat resultaten hebt, dan ben je onderuit gegaan en verspil je jouw beurt. De handleiding is hier wel iets onduidelijk over, maar zodra je speelt lijkt dit snel helder te worden. Hebberigheid met dobbelen is dus gevaarlijk. Om de pijn te verzachten ga je wel vooruit op een bepaald bord waarmee je kleine bonussen krijgt gedurende het spel, maar toch wil je dat voorkomen. Dit bord is wel een mooie manier om achterblijvers toch enigszins te compenseren en dat er zo dus niet direct een enorm verschil ontstaat tussen de goede en minder goede spelers.

Cubitos Foto: Joost Klein Middelink

Bij elk potje van Cubitos doen dezelfde dobbelstenen mee die je kunt kopen, maar op basis van een bijpassend kaartje beinvloed je hun acties. Zodoende kun je elk potje aanpassen naar smaak, al biedt de handleiding wel suggesties voor gebalanceerde sessies. De handleiding en sommige beschrijvingen lijken in het Nederlands soms wat dubbelzinnig of onduidelijk, maar gelukkig waren deze in de Engelse versie, die je online kunt vinden, wel helder.

De verschillende acties die de nieuwe dobbelstenen bieden zijn erg gevarieerd. Zo kan de ene dobbelsteen je helpen bij het aankopen van nieuwe dobbelstenen terwijl de andere juist jou snel laat lopen. Zo kun je als speler de dobbelstenen kopen die het meest gunstig lijken voor jouw positie. Sommige prijzige dobbelstenen met veel waarde zijn ook risicovol, omdat slechts een of twee van de zijde je maar bieden wat je wilt, waardoor je mogelijk onderuit kan gaan. Zodoende hebben de dobbelstenen een fijne balans van risico en resultaat, zeker gezien de hoeveelheid vaardigheden de dobbelstenen kunnen hebben.

Cubitos is een grappig en leuk spel, al zijn er wat kleine onhandigheden zoals de doosjes die niet helemaal ideaal werken, de tijd die het kost om het allemaal klaar te zetten en de uitleg die soms wat vaag kan zijn. Toch is de kern van het spel prima en speelt het lekker weg. Je kunt je tegenstanders niet echt dwars zitten, maar dat maakt de race niet minder spannend. Wat ons betreft is Cubitos een aanrader voor mensen die houden van dobbelen, zeker omdat het elk potje gevarieerd aanvoelt.

Cubitos Foto: Joost Klein Middelink