Alex Kidd in Miracle World DX

Alex Kidd in Miracle World DX is en blijft een enorm lastige game, daar weet deze remake weinig aan te veranderen. Het ziet er wel een stuk mooier uit dan het origineel, maar zal vooral leuk zijn voor de echte fans.

Mocht je opgegroeid zijn in de jaren 90 en je was een van de weinige kinderen die een Sega Master System thuis had staan, dan zul je waarschijnlijk Alex Kidd in Miracle World wel kennen. Het spel stond namelijk op het systeem en was te spelen door het apparaat aan te zetten zonder cartridge. Na dit avontuur heeft Alex Kidd er nog een aantal meer gehad, maar echt heel bekend is de serie nooit geworden. Toch was het blijkbaar tijd voor een remake in de vorm van Alex Kidd in Miracle World DX. Wij gingen voor jullie met de game aan de slag en vertellen je hieronder hoe wij over het spel denken.

Alex Kidd in Miracle World DX is een platformer, maar zeer zeker geen eenvoudige platformer. Sterker nog, onze herinneringen aan deze game zijn vooral gebaseerd op de eerste twee levels. Vroeger werd je voor het minste of geringste foutje al behoorlijk afgestraft en we kunnen verklappen dat daar niet veel aan veranderd is. Inmiddels zijn wij platform-games gewend zoals Ori and the Will of the Wisps, een spel waarbij elke fout die je maakt ook echt je eigen schuld is. Helaas kan niet hetzelfde gezegd worden voor dit spel en dat zorgt ervoor dat het voor nieuwkomers behoorlijk frustrerend kan werken. Gelukkig hebben de ontwikkelaars wel de mogelijkheid toegevoegd om een onbeperkt aantal keren dood te gaan. Dit maakt het spel uiteindelijk speelbaar, maar heeft als gevolg dat het eigenlijk ook wel weer iets te makkelijk is om het einde te halen, je gaat namelijk weer verder waar je was gebleven. Deze game duurt uiteindelijk ook maar zo’n drie uur en dan is het alweer klaar. Uiteindelijk is het hierdoor vooral leuk voor mensen die het origineel hebben gespeeld, maar eigenlijk niet echt voor nieuwkomers.

Grafisch gezien is deze versie een behoorlijke verbetering ten opzichte van het origineel. Sommige vijanden zou je bijna niet eens herkennen, omdat ze er zoveel mooier uitzien. Gelukkig is er ook de mogelijkheid om te spelen met de originele graphics en dan zie je wel duidelijk hoeveel mooier het is geworden. Hetzelfde kan ook gezegd worden over de audio. Het klinkt allemaal een stuk mooier, maar blijft uiteindelijk wel trouw aan het origineel. Voor de rest weet Alex Kidd in Miracle World DX eigenlijk niet veel vernieuwingen te brengen en dat is wel wat jammer.

Alex Kidd in Miracle World DX blijft behoorlijk dicht bij de originele game. Dat is erg mooi voor fans van de oorspronkelijke game, maar een beetje een teleurstelling voor nieuwkomers. Het spel is namelijk behoorlijk uitdagend en als je geen nostalgische gevoelens hebt bij het horen van de naam Alex Kidd, is het erg lastig om hier doorheen te kijken. Over het audiovisuele gedeelte zijn wij wel behoorlijk tevreden en dat zorgt er ook voor dat wij ons best hebben weten te vermaken met deze remake. Mocht je nog even kunnen wachten, koop het spel dan in de aanbieding als je geïnteresseerd bent. Uiteindelijk kost het spel namelijk wel € 20,- voor maar drie uur aan gameplay.

Alex Kidd in Miracle World DX is voor deze review gespeeld op de PlayStation 5. Het spel is ook verkrijgbaar voor de Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.