Ori and the Will of the Wisps

Moon Studios heeft wederom een briljante game neergezet, die in vele opzichten doet denken aan het vorige deel. Ook deze game blaast je weer omver met een geweldig verhaal, prachtige graphics en hele mooie, bijpassende muziek.

In 2015 verscheen Ori and the Blind Forest van Moon Studios. De 2D-platformer viel enorm goed in de smaak bij de verschillende media en het was ook een kwestie van tijd voordat het vervolg werd aangekondigd. In 2017 was het eindelijk zover en kregen we te horen Ori and the Will of the Wisps in de maak was. Tijdens Gamescom 2018 hebben we ook al een hele vroege versie kunnen spelen, maar nu is het dan eindelijk tijd voor het langverwachte vervolg. Weet dit nieuwe deel het vorige te overtreffen of valt het allemaal een beetje tegen? Wij doken in de idyllisch wereld van Ori.

Net zoals in het vorige deel kruip je in de huid van Ori, een kleine witte geest. Ori helpt het kleine uiltje Ku met vliegen, omdat zijn vleugel beschadigd is door een val. Helaas loopt zijn eerste vlucht met zijn nieuwe vleugel niet helemaal zoals het zou moeten en raakt Ku verdwaald. Ori moet er alles aan doen om Ku terug te vinden en weer veilig thuis te brengen. Dat is alleen een stuk lastiger dan dat het klinkt.

Ori and the Will of the Wisps lijkt enorm veel op het vorige deel. De manier waarop het verhaal verteld wordt, de zware stem in een onbekende taal, is precies zoals bij het vorige deel. Maar dit is helemaal niet erg, want het geeft gelijk weer een vertrouwd gevoel en voelt meer als een hereniging met een oude vriend die je al een tijd niet hebt gezien. Ook de besturing van Ori voelt heel erg vertrouwd aan, binnen de kortste keren vlieg je weer over het scherm en ruim je je tegenstanders uit de weg. Zo kun je al vrij aan het begin gebruikmaken van een dubbele sprong, kleven aan wanden en een dash gebruiken.

Maar Ori and the Will of the Wisps is zeer zeker geen simpele kopie van het vorige deel. Moon Studios heeft veel aandacht besteed aan verschillende elementen om deze game uniek te maken. Zo zul je ook verschillende bazen tegenkomen die niet zo makkelijk zijn als de doorsnee tegenstanders. Ori heeft dit keer de beschikking over een soort van lightsaber en hij kan pijlen schieten met een boog. Ook kun je verschillende nieuwe bewegingen vrijspelen om zo zelfs de krachtigste vijanden tegenstand te bieden. Het zorgt ervoor dat Ori niet alleen maar een puzzel-platformer is waarbij je ook een beetje moet vechten, maar dit keer maakt het echt onderdeel uit van de gameplay.

Wat ook anders is, zijn de verschillende checkpoints. Bij het vorige deel waren deze behoorlijk schaars en moest je soms flinke stukken opnieuw spelen. Dit leverde over het algemeen meer frustratie op dan de bedoeling was. Als je nu doodgaat, hoef je vaak maar een heel klein stukje terug en het mooiste is dat dit automatisch gebeurd. Hierdoor kun je echt de focus leggen op de uitdagingen die op je pad komen en hoef je je niet bezig te houden met het creëren van checkpoints. Een hele belangrijke toevoeging waardoor dit deel ook wat toegankelijker is voor nieuwkomers. Ook je levensbalk weer vullen door het gebruik van energie, is een toevoeging die je enorm zal helpen.

Deze keer zit het spel ook vol mij zijmissies. Deze hoef je niet te voltooien, maar ze zorgen wel altijd voor een leuke beloning waardoor het weer wat makkelijk wordt. Daarnaast kom je ook verschillende personages tegen waar je upgrades of kaarten kunt kopen. Deze RPG-elementen zorgen vooral voor wat meer gevoel van vrijheid, je kunt namelijk zelf kiezen aan welke eigenschappen je aandacht gaat schenken en welke niet.

Op audiovisueel gebied is het ook weer genieten geblazen. Al vanaf het menu zorgt deze game voor een soort van innerlijke rust. Dit is te danken aan de prachtige graphics, maar misschien nog meer aan de prachtige muziek. Ook de cutscenes zijn erg mooi gemaakt en je hebt geen enkel moment de behoefte om deze over te slaan. Keer op keer kijk je je ogen uit over het feit hoe Moon Studios dit op je scherm heeft kunnen toveren.

Is alles dan goed aan deze game? Eigenlijk kunnen wij maar weinig negatieve punten opnoemen, maar de versie die wij alvast mochten spelen, was nog niet helemaal foutloos. Zo kwam het weleens voor dat de framerate zakte naar een vervelend niveau, kwamen we een aantal grafische glitches tegen en waren de wachttijden soms langer dan nodig is. Gelukkig heeft Moon Studios beloofd dat deze problemen verholpen moeten zijn op de dag van release, maar dat is natuurlijk even afwachten.

Moon Studios heeft met Ori and the Will of the Wisps wederom een fantastische game neergezet. Het leent best wel wat elementen van de vorige game, maar het voelt ondanks dat behoorlijk vernieuwend aan. Het vechten heeft de nodige aandacht gekregen en het is daardoor niet alleen simpelweg op het knopje rammen. Het plaformen voelt weer heerlijk soepel aan en ook de puzzels brengen je weer de nodige uitdaging. Het audiovisuele gedeelte van de game maakt het plaatje helemaal compleet en zorgt voor een onvergetelijke ervaring. Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten, want voor nog geen € 30,- ben je al de trotste eigenaar van deze game. En natuurlijk is het spel ook onderdeel van de Xbox Game Pass, die je nu al voor een euro kunt uitproberen! Mocht je alleen een PlayStation 4 hebben, dan heb je behoorlijk pech want je mist een heel bijzonder spel.