Sniper Elite VR

Sniper Elite VR is best vermakelijk, zeker voor liefhebbers van de welbekende killcams waarbij kogels in slow-motion door lichamen vliegen. Er zijn wat kleine puntjes van kritiek, maar de game nodigt uit om het vaker te spelen met uitdagingen en leuke gameplay.

De welbekende serie waarbij je rondsluipt, mensen neerschiet en de kogel in mooie beelden langzaam door de vijanden ziet vliegen heeft een VR-editie gekregen; Sniper Elite VR. Met een eigen verhaal en nieuwe unieke manier van spelen mogen we het Sniper Elite-universum opnieuw ontdekken. Wij mochten dit avontuur beleven en je kunt in deze review lezen wat we er van vonden.

Sniper Elite VR

Het verhaal van Sniper Elite VR wordt verteld over meerdere levels vanuit het perspectief van een oude man en zijn avonturen uit de oorlog. Elk level is kort genoeg om meerdere levels in een enkele sessie te doen, maar een snel potje is dus ook mogelijk. Bij elk level zitten ook meerdere uitdagingen, waardoor je wordt uitgenodigd ze vaker te doen. Grotendeels is het doel hetzelfde bij deze levels, namelijk vijanden uitschakelen en verder gaan. Soms moet je een gebied verdedigen zodat vijanden niet bij jouw bondgenoten komen, maar in de meeste gevallen sta je op lange afstand van jouw vijanden.

Het concept achter de Sniper Elite-spellen, en zo ook bij deze VR-versie, is dat je op een afstandje jouw sniper rifle gebruikt om vijanden uit te schakelen en zoveel mogelijk verborgen blijft. Zodra je een goed schot hebt, zie je soms hoe de kogel in slow-motion zich in het lichaam van de vijand boort en mogelijk ook organen vernietigd. Dit is geweldig in VR en verveelt nauwelijks. Door de kogel langzaam door darmen, longen, hersenen en andere organen te zien vliegen, is de kers op de taart van een mooi schot.

Sniper Elite VR

Ondanks dat Sniper Elite VR in de kern tof is en het concept goed uit de verf komt, lijken er bepaalde zaken niet helemaal netjes afgewerkt te zijn, Het kwam bijvoorbeeld regelmatig voor dat tijdens de momenten dat we onopvallend moesten zijn, we bleven steken achter voorwerpen die in het level stonden. Zodoende konden we niet ontsnappen en werden we gezien door vijanden. Ook is de vijand niet heel consequent. De ene keer staan we vijftig meter verder om het hoekje en spotten ze ons direct, de andere keer steekt ons hoofd uit boven een krat en kijken we de soldaat aan, maar reageert deze niet. Ook het concept van herrie gebruiken om jouw aanval te maskeren is vrijwel nutteloos in deze VR-versie, want dit werkt ook niet helemaal consistent.

Buiten de sniper rifles om, zijn de overige wapens niet heel praktisch om te gebruiken omdat vijanden te ver weg staan. Zo kun je pistolen niet goed gebruiken en is de terugslag van machinegeweren te heftig om hier nuttig te zijn. Ook is de besturing soms wat onhandig, want als je in het midden van een spannend vuurgevecht je geweer wil herladen, kwam het met enige regelmaat voor dat ons personage besloot een pistool te pakken, waardoor we redelijk kwetsbaar bleven gedurende een periode. Dit zijn kleine irritaties die soms wat frustreren, maar gelukkig is de game grotendeels vermakelijk.

Sniper Elite VR biedt dezelfde mooie ervaring die we van de serie kennen, maar dan in virtual reality. Het gebruiken van de sniper rifles en de bijbehorende killcam is heel bevredigend, de missies zijn interessant genoeg om vaker te doen en het verhaal is interessant. Er zijn soms kleine puntjes die de game niet perfect maken en waardoor het misschien iets minder past bij de serie, maar de ontwikkelaars hebben al aangegeven een aantal van deze punten in de toekomst aan te passen. In de essentie is Sniper Elite VR zeker een vermakelijke game, vooral als je geniet van de welbekende killcams.

Voor deze review is Sniper Elite VR gespeeld op de pc met een Valve Index. Het spel is ook verkrijgbaar voor Oculus-systemen en PSVR.