Exploding Kittens: Party Pack-edition
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Exploding Kittens: Party Pack-edition is nog steeds een heel leuk spel, wat je nu ineens met maar liefst tien spelers kunt spelen. Omdat de chaos op precies het juiste niveau blijft, is het spel nog altijd heel leuk. Het enige jammere is wel, dat je de de uitbreidingen niet echt kunt gebruiken. Hierdoor voelt het voor spelers die deze hebben gebruikt soms toch als een uitgeklede variant.

Het is misschien wel een van de bekendste en meest gespeelde kaartspellen van de afgelopen jaren, als we de standaardkaartspellen even weglaten. We hebben het dan natuurlijk over Exploding Kittens. Het spel is origineel bedoeld voor maximaal vijf spelers en staat dan al garant voor een hoop chaos en lol. Blijft dit ook zo als er ineens maximaal tien spelers mee mogen doen, of wordt het dan net te? We hebben het met de nieuwe Exploding Kittens: Party Pack-edition uitgetest en delen onze bevinden graag met jullie in deze review.

De basis in Exploding Kittens is natuurlijk altijd nog hetzelfde. Je moet voorkomen dat je een Exploding Kitten van de stapel trekt zonder dat je op dat moment een ontmantel kaart in je handen hebt. Voor meer info over de basis van het spel raden we je dan ook aan om de originele review te lezen. Daarin geeft Arran het spel vier sterren. Deze basis is dus niet anders in dit spel. Tijdens je beurt kun je een kaart spelen en moet je eindigen met een kaart die zegt dat je beurt klaar is of door een kaart te pakken.

De ervaring van Exploding Kittens: Party Pack-edition begint met het openen van de doos. Niet alleen is de doos tof vormgegeven, ook is er een kleine boobytrap aangebracht in de doos waardoor als je hemt opent een vrolijk muziekje afspeelt. Wij gebruikten dit muziekje, wat al snel niet meer uit je hoofd gaat, ook als geluidje wanneer iemand een Exploding Kitten trok. Dat maakte het spel nog net iets leuker.

Belangrijk is dat de chaos die het originele spel biedt, ook behaald wordt in Exploding Kittens: Party Pack-edition. Nog belangrijker is dat deze niet te groot wordt. Zelfs wanneer je met tien spelers speelt, is dit niet het geval. Wat goed is gedaan, is dat je niet altijd hetzelfde aantal kaarten in je set hebt en dat zelfs de regels soms veranderen op basis van groepsgrootte. Dit houdt de balans die het spel soms nodig heeft altijd goed en er zullen weinig momenten zijn waarop het echt te snel of te langzaam gaat.

Exploding Kittens: Party Pack-edition

Het misschien wel grootste nadeel aan de Exploding Kittens: Party Pack-edition is dat het voor spelers die de uitbreidingen hebben gespeeld als een stap terug zal voelen. Er zijn verschillende uitbreidingspakketten die een hoop kleine, unieke elementen toevoegen aan het spel die je mist als je deze versie speelt. Overigens zitten er wel elementen uit Imploding Kittens in het spel, maar bijvoorbeeld niet de Imploding Kitten zelf.

Als je het originele spel niet hebt, dan is de Exploding Kittens: Party Pack-edition echt een aanrader. Vooral als je van kaartspellen met grotere groepen houdt dan is het spel perfect. Alleen wanneer je uitbreidingen hebt gespeeld, voelt het spel soms als een stap terug.