Escape Room The Game: Tomb Robbers

Escape Room The Game: Tomb Robbers is qua sfeer en puzzels best uitnodigend, maar onderdelen klaarzetten kost veel tijd en een bepaald onderdeel wordt erg veel gebruikt, waardoor deze uitbreiding niet helemaal lekker uit de verf komt.

De Escape Room The Game-spellen blijven populair en er blijven nieuwe delen en uitbreidingen verschijnen. Zo ook Tomb Robbers, de nieuwste uitbreiding uit de reeks. Dit keer zijn we gevangen in een piramide en hebben we 60 minuten om te ontsnappen voordat de piramide onze tombe wordt. Let op dat er mogelijk spoilers in deze review zitten voor kleine elementen uit het spel.

Tomb Robbers Foto: Joost Klein Middelink

Bij het openen van de doos is duidelijk dat er zoals gewoonlijk drie enveloppen in de verpakking zitten, die ieder passen bij de drie delen van het avontuur. Het verhaal is dat we opgesloten zitten in een piramide en snel moeten zien te ontsnappen. Voor het openen van het eerste deel komen we te weten dat ons team opgesplitst wordt in twee groepen, wat de boel meteen lastig maakt. In het begin was het even onduidelijk wat er precies gevraagd werd, maar door goed te communiceren wisten we dit eerste obstakel te overwinnen en mochten we door naar het tweede deel.

Het tweede gedeelte verwelkomde ons in de grote zaal van de piramide en daar mochten we meteen een aantal onderdelen ontdekken die ons puzzels brachten. Zo stonden er verschillende standbeelden die we moesten ‘bouwen’. Het nadeel is dat voordat je alle onderdelen goed en wel bruikbaar hebt gemaakt, je al best wat tijd kwijt bent. Het is toch jammer dat je de chrono decoder niet kunt pauzeren voor dit soort momenten. Enfin, eenmaal gebouwd en op gang, wisten we ook dit onderdeel goed te overleven en mocht de laatste envelop geopend worden om het derde en laatste deel te ontdekken.

Ook hier moesten we weer even aan de haal voor de onderdelen bruikbaar waren, wat toch jammer is gezien je slechts beperkt de tijd hebt. Het derde deel bracht een pittige puzzel waar we wel even mee bezig waren, maar ook deze wisten we te overwinnen met nog slechts enkele minuten op de teller.

Het is jammer dat je wel een tijdje bezig bent de onderdelen klaar te maken. Zo voelt het een beetje alsof de tijdsduur kunstmatig langer gemaakt wordt dan nodig, omdat het best veel tijd kost te maken.

De uitbreidingen van Escape Room The Game zijn normaliter wel interessant en ze werken goed, maar bij Escape Room The Game: Tomb Robbers hadden we het idee dat het niet lekker op gang kwam. De sfeer is tof en de puzzels an sich zijn goed uitgewerkt, maar de onderdelen werken een beetje tegen om goed en soepel gespeeld te kunnen worden. Met de tijdsdruk van een uur ben je gedurende de drie delen bijna tien minuten kwijt met het uitdrukken en in elkaar zetten van onderdelen. Al met al een prima avontuur met een bittere nasmaak.