CreatorCrate

CreatorCrate is wel vermakelijk voor even, maar de besturing werkt niet helemaal ideaal en je doet al vrij snel hetzelfde voor een lange tijd voordat je echt uitdagende momenten tegenkomt.

In CreatorCrate bestuur je een geavanceerde 3d-printer die alles kan printen wat het apparaat tegen is gekomen. Door objecten te absorberen creëer je materie waarmee je prints kunt maken en je kunt alles bouwen wat je recent hebt geabsorbeerd. Lees hier onze review.

CreatorCrate

Het idee is simpel, je loopt rond, absorbeert spullen en maakt spullen om je verder te helpen in jouw avontuur. Dat kunnen meubels zijn om drukgevoelige onderdelen vast te houden, wapens met munitie om rond te schieten of om jezelf te repareren. Het concept is best leuk en dit werkt ook af en toe wel lekker.

Helaas is daarmee eigenlijk het enige interessante van de game al gezegd. Het is grappig om mensen te absorberen en een menselijk lichaam te produceren om te gooien, maar zodra je een geweer hebt is dat vrijwel het enige wat je gaat doen omdat het makkelijk is. Het is te risicovol om andere materie te maken om te gooien of te gebruiken tegen vijanden.

Daarnaast is er ook niet echt een duidelijk doel behalve ‘ga het level door’. Daarbij spring en klauter je langs de blokken die de wereld vormen. Er zijn ook vernietigbare onderdelen, maar voordat je deze stuk kan maken ben je al een tijdje onderweg. Wij speelden ruim twintig minuten en leken willekeurig rommel te absorberen en te gebruiken zonder echt enige uitdaging te hebben. Daarna kregen we een nieuw voorwerp en moesten we dit tot in den treure gebruiken voor het volgende half uur.

CreatorCrate

Er is wel een uitdaging vanaf het begin en dat is de besturing. Met muis en toetsenbord moet je je voortbewegen, maar dit werkt niet helemaal soepel. Je kunt zo wel makkelijk voorwerpen pakken om te absorberen, maar het voelt niet intuitief om dit te doen. Daarbij moet je vaak snel reageren welke van de drie toetsen je voorwerpen hebt geabsorbeerd of wil absorberen en als dat mis gaat, kan je waardevolle blauwdrukken kwijtraken. Daarbij kun je slingeren aan lampen, maar dit werkt niet prettig. Je moet namelijk op het exacte moment springen, anders wordt je in een andere richting geslingerd, soms zelfs tot de dood of flinke stukken opnieuw klimmen aan toe.

Al met al is CreatorCrate een erg leuk concept, die helaas niet lekker van de grond komt. Het principe van zaken absorberen en tegen de vijanden gebruiken is tof, maar door een haperende besturing en onduidelijk doel voelt het momenteel als een leuke tech-demo, maar ook niet meer dan dat.

CreatorCrate is voor deze review gespeeld op een pc via Steam. Je kunt het spel ook halen via itch.io.