Psychonauts 2

Psychonauts 2 is wat je krijgt als Pixar en Tim Burton samen een kind zouden krijgen terwijl ze aan de geestverruimende drugs zitten. Het is bijzonder, raar, mooi, kleurrijk, duister, grappig en ga zo maar door. Het is een game die je gewoon moet spelen om het te begrijpen.

Psychonauts 2 werd al in 2015 aangekondigd. Op dat moment had Double Fine Productions er zelf de financiële middelen niet voor en zijn ze dus een crowdfunding-project begonnen. Inmiddels is de ontwikkelaar overgenomen door Microsoft en zit het met de financiën wel goed. Toch hebben ze er zo’n zes jaar over gedaan om de game uiteindelijk te maken. Was dat het lange wachten waard, of niet? Wij zochten het voor jullie uit.

In dit nieuwe deel stap je wederom in de schoenen van Razputin. Het verhaal speelt zich vlak na de gebeurtenissen uit het eerste deel af. De inmiddels tienjarige Raz staat op het punt om een echte Psychonaut te worden, maar al snel gebeurt er iets waardoor hij die plannen even in de ijskast moet zetten. Omdat het verhaal in Psychonauts 2 erg belangrijk is, gaan we daar ook niet te diep op in. Mocht je het eerste deel gespeeld hebben, dan kom je weer de nodige bekende namen tegen. Maar wees niet bang, ook als dit je eerste Psychonauts-game is, zal alles vrij snel duidelijk worden door het introductiefilmpje. In de kern is het verhaal vrij standaard, er is een slechterik en jij moet deze zien te verslaan, maar de verschillende personages en gebieden zijn dat absoluut niet. Het zit vol met humor en het verhaal blijft eigenlijk constant doorgaan. Naast de nodige cutscenes, kom je ook veel personages tegen die tegen je praten. Op deze manier word je eigenlijk helemaal in het spel gezogen en voor je het weet ben je weer een paar uur verder.

Psychonauts 2 is een platformer waarin je de nodige puzzels zult moeten oplossen. Ook zul je moeten vechten tegen verschillende vijanden om zo verder te komen. Ook hier is het in de kern vrij standaard: je sprint, je schiet, je slaat, je verzamelt, maar weer maakt de wereld het juist zo bijzonder. Razputin kan namelijk met een apparaatje in het hoofd van iemand kruipen en daar komt hij de meeste bizarre werelden tegen. Het kan er heel kleurrijk of juist heel duister zijn, het kan er netjes of juist heel chaotisch zijn. De diverse werelden zorgen ervoor dat het niet eens opvalt dat het platformen en de puzzels an sich niet heel bijzonder zijn. Het is het geheel dat het zo enorm plezierig maakt. In dit deel heb je iets meer Psi Powers tot je beschikking dan in het vorige deel, zo kun je nu ook gedachtes met elkaar verbinden om puzzels op te lossen en afstanden te overbruggen. Dit doe je door van punt naar punt te schieten, een beetje zoals Spider-Man. Later in het spel krijg je ook de mogelijkheid om bepaalde voorwerpen te vertragen, die kracht moet je ook weer gebruiken om vijanden te verslaan en puzzels op te lossen. De gameplay is vooral heel erg goed vanwege de afwisseling in omgevingen, er zijn bijna geen momenten die saai of repetitief aanvoelen, en dat is een hele knappe prestatie.

Psychonauts 2 ziet er grafisch prima uit, het is misschien niet zo oogverblindend mooi als Ratchet & Clank: Rift Apart, maar dat staat op geen enkel moment echt tegen. Alles in deze game is zo bijzonder dat het uiteindelijk niet eens echt uitmaakt of ze wel of geen ray-tracing gebruiken of dat haren natuurlijk bewegen, het doet er simpelweg niet toe. Het draait in ieder geval prima op de huidige generatie en dat is uiteindelijk toch waar het om gaat. Omdat het spel werd aangekondigd voordat Microsoft Double Fine Productions kocht, komt de game wel naar de PlayStation 4. Helaas hebben wij geen idee hoe de game daarop draait.

Psychonauts 2 weet zijn voorganger te overtreffen. Alle gebeurtenissen volgen zich in snel tempo op, waardoor het geen enkel moment saai wordt. Het verhaal zit vol met leuke humor en grappige personages. De nieuwe Psi Powers zorgen weer voor nieuwe mogelijkheden en andere puzzels waardoor het zeker leuk is voor nieuwkomers, maar ook fans van het eerste uur zal weten te vermaken. Wij kunnen eigenlijk geen enkele reden bedenken waarom je dit spel niet zou moeten spelen, zeker wanneer je een abonnement hebt op Xbox Game Pass.

Psychonauts 2 is voor deze review gespeeld op de Xbox Series X. De game is daarnaast beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc. Op de PlayStation 5 kan je alleen de PlayStation 4-versie spelen via Backwards Compatibility.