Doorgaan naar artikel
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Filmredactiemanager
Profiel

Conclusie

Ratchet & Clank: Rift Apart een waanzinnig goede game geworden en is er eigenlijk geen reden om niet naar de winkel te rennen en het spel aan te schaffen. 

Een van de titels die bij de onthulling van de PlayStation 5 de hoge ogen gooide was Ratchet & Clank: Rift Apart. De waanzinnig mooie beelden en de snelheid waarmee tussen werelden werd geschakeld waren indrukwekkend. Op 11 juni is het dan zover en kan iedereen aan de slag met deze game. Wij waren zo gelukkig dat we al wat eerder Rift Apart in handen hadden en wij bekeken alvast of de veelbelovende eerste indrukken tot een evenzo indrukwekkende game hebben geleidt.

Rift Apart opent met een parade ter ere van het bekende duo. Beiden worden bedankt voor het redden van het heelal en speciaal voor Ratchet heeft Clank een dimensionator ontwikkeld, waarmee Ratchet zijn vurige wens om op zoek te gaan naar andere Lombaxen kan achtervolgen. Dit is echter van korte duur, want nog tijdens de parade valt het apparaat in handen van Dr. Nefarious, die al snel de poorten opent naar andere dimensies met alle ellendige gevolgen van dien. Gelukkig krijgen de helden hulp van een nieuwe Lombax, genaamd Rivet.

De eerste 30 minuten van deze nieuwe Ratchet & Clank zijn een ware demonstratie van waar de PlayStation 5 toe in staat is. Insomniac trekt alle registers open en jij als gamer staat met open mond toe te kijken naar wat er allemaal op je scherm gebeurt. Het is niet gelogen door de ontwikkelaar dat dit simpelweg niet mogelijk is op de verouderde PlayStation 4.

Na de opening neemt de game gelukkig wat gas terug, maar dan nog valt op hoe waanzinnig mooi Ratchet & Clank: Rift Apart is. De werelden zitten vol detail en leven en de raytracing-effecten maken het geheel helemaal af. Ook de personages zien er waanzinnig uit en je kunt de haartjes tellen op beide Lombaxen. Dit is met recht de mooiste game die op de nieuwe generatie consoles is verschenen en aangezien de komende PlayStation-exclusives allemaal ook op de PlayStation 4 gaan verschijnen, kan dit voorlopig ook nog wel even zo blijven.

Daarnaast levert Insomniac ook nog twee extra modi voor wiens voorkeur uitgaat naar 60 frames per seconde. Daarbij heb je ook de keus om de raytracing-effecten wat simpeler te maken en wat in te leveren op resolutie, zodat je het beste van twee werelden krijgt. Deze twee modi waren overigens nog niet beschikbaar ten tijde van de review, maar gezien de implementatie in de Spider-Man-games van dezelfde ontwikkelaar, vertrouwen we erop dat dit prima gaat werken.

Mooie plaatjes alleen maken natuurlijk nog geen goede game en het is fijn dat Ratchet & Clank ook hier geen steken laat vallen. Het verhaal blijft boeiend van begin tot het eind en is prima te volgen. Daarnaast maken zowel Ratchet als Rivet de nodige persoonlijke ontwikkeling door, waardoor je ook echt om beide personages gaat geven. Sowieso zijn de personages in de game best memorabel. Ze krijgen niet allemaal evenveel achtergrond, maar ze zijn zonder uitzondering erg grappig en een toffe aanvulling op het avontuur.

Aan de basisgameplay zelf is eigenlijk maar weinig veranderd, voor wie bekend is met de remake die op de PlayStation 4 verscheen. Je rent en springt je een weg door de verschillende planeten die je aandoet en belandt tussendoor regelmatig in een flinke shootout. Puzzelen is er praktisch niet bij. Wel voelt het allemaal weer wat verfijnder en de geniale wapens maken elk gevecht tot een feest. Je wordt daarbij gedwongen om regelmatig te wisselen van wapentuig, wat de tactiek en variatie ten goede komt. De wapens kun je aanschaffen en upgraden bij Ms. Zurkon die je op verschillende plekken op staat te wachten. Het upgraden brengt wat diepgang in de keuze van je wapens, maar wordt nergens te complex.

Tussen het verkennen en schieten door, word je daarnaast getrakteerd op een tweetal verschillende minigames. In de ene moet je met Clank in een soort van variant op het oude Lemmings een dimensionale afwijking repareren. Door middel van bollen kun je de vele doorzichtige Clanks zwaarder maken en laten springen of de omgeving manipuleren. Het zorgt voor de nodige puzzelvariatie tussen het vele schieten door. Voor wie hier niet op zit te wachten: je kunt deze momenten ook overslaan. Wij vonden ze echter erg geslaagd.

In de andere minigame moet je terminals van virussen verlossen en dat doe je met een mini-tankrobotje. Hoewel het best leuk om te doen is, vonden we dit onderdeel wat minder toevoegen aan het geheel.

Een exclusieve PlayStation 5-titel moet natuurlijk ook optimaal gebruikmaken van de DualSense-controller en gelukkig heeft Insomniac er werk van gemaakt. Zonder er al te veel de nadruk op te leggen, is er toch een hoop variatie. Zo is er een stukje in een discotheek waar je het gevoel krijgt moeilijker te lopen door de zware bassen. Het is een aparte gewaarwording, maar wel heel erg tof gedaan. Ook regendruppeltjes en toetsaanslagen op terminals voel je door je controller heen en de triggers reageren wanneer je bijvoorbeeld zonder munitie komt te zitten. Een aantal wapens heeft daarnaast een extra mogelijkheid met een half ingedrukte trigger en ook hier merk je dat je op het juiste moment even wordt tegengehouden. Rift Apart laat zien hoe je de DualSense op ervaringsverhogende manier gebruikt, zonder gimmicky te worden.

Een compliment tot slot is er ook nog voor het geluid en dan vooral de Nederlandse stemmencast. Normaal gesproken schakelen we altijd snel terug naar Engels, maar in het geval van Rift Apart zijn de Nederlandse vertolkers misschien nog wel beter dan de Engelse.

Uiteindelijk is Ratchet & Clank: Rift Apart gewoon een waanzinnig goede game geworden en is er eigenlijk geen reden om niet naar de winkel te rennen en het spel aan te schaffen. Insomniac geeft ons een flinke voorproef van wat we allemaal kunnen gaan verwachten op de PlayStation 5 en dat smaakt naar ontzettend veel meer!

Wij speelden Ratchet & Clank: Rift Apart op de PlayStation 5. De game is exclusief voor dit platform.