Rustler

Rustler probeert de klassieke GTA-spellen na te bootsen wat helaas niet helemaal goed uit de verf komt. Zeker leuk voor eventjes, maar niet erg uitnodigend om lang te spelen.

Rustler is Grand Theft Auto, maar dan in de Middeleeuwen. Tenminste, zo wordt het spel geïntroduceerd. Je moet missies volbrengen terwijl je een stadje onveilig maakt. Wij mochten met deze game aan de slag en hier kun je onze ervaringen lezen met de actievolle game.

Rustler

Bij het opstarten wordt de toon meteen al gezet, want we worden met een kater wakker in een veldje terwijl er een koe op het dak staat. We moeten al snel een paard stelen en iemand knockout slaan voor we verder kunnen. Het oogt al meteen als de klassieke GTA-spellen waarbij je nog van boven af kijkt en de humor lijkt ook vergelijkbaar.

Er zijn natuurlijk vrijwel geen vuurwapens in de Middeleeuwen, dus moeten we het vooral doen met stokken, zwaarden of onze vuisten. Natuurlijk zijn er ook wapens voor afstand, zoals een kruisboog en je kunt zelfs paardenpoep naar de vijanden gooien. Ook kun je de hoofdpersoon versterken door allerlei upgrades vrij te spelen middels hoefijzers die je krijgt door missies te doen.

Er zijn verschillende missies beschikbaar. Zo moeten we bijvoorbeeld iemand beschermen, doden en opruimen of bang maken met een kostuum van de dood. Alhoewel er geen meerdere manieren zijn om deze missies te voltooien, zijn ze wel veelzijdig genoeg dat het interessant blijft. Als je de politie op je hielen krijgt kun je op een leuke manier van ze af komen door de ‘gezocht’-posters van muren af te scheuren. Realistisch is het niet, maar wel goed bedacht.

Rustler

Dat Rustler zich wil meten met de klassieke GTA-spellen komt goed tot zijn recht, maar dat betekent ook dat de problematiek van toen ook aanwezig lijkt. Zo werkt de besturing niet helemaal optimaal, ondanks dat je deze kunt instellen op verschillende manieren. De bewegingen ogen dan ook wat knullig. Ook is er geen manier om snel naar de andere kant van de wereld te gaan, waardoor je lang onderweg bent tussen de missies. Tijdens deze missies zie je ook slechts een pijl waar je naartoe moet in plaats van eventuele aanwijzingen op de grond. Nu is dat niet echt een groot probleem, maar het komt vaak genoeg voor dat je om een berg of kasteelmuur moet terwijl je dus omloopt vanwege deze indicator.

Rustler

Daarbij is de spelwereld iets te ver ingezoomd, zodat je te paard regelmatig tegen muren aanknalt, waarna er een langdurige animatie volgt voordat je er weer op kan klimmen. Als de politie achter je aanzit, kan dit er voor zorgen dat je hele missie in de soep loopt. De animaties zien er ook uit alsof een hoop personages en paarden lijken te zweven over de grond.

Rustler is zeker eventjes vermakelijk, maar verder werkt het spel niet helemaal ideaal. De game probeert te graag de beleving van de oudere Grand Theft Auto-spellen na te bootsen, maar weet dat niet helemaal goed te doen. Het spel heeft goede intenties, mede dankzij de humor, maar al snel is de leukigheid er af en komen de tekortkomingen aan het licht.

Voor deze review is Rustler gespeeld op de pc. De game is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.