Qwixx Longo

Qwixx Longo is een leuke, nieuwe variant van het dobbespel. Het zou zelfs het normale basisspel kunnen vervangen door de nieuwe mogelijkheden van spelen, al is het (nog) niet mogelijk de bestaande uitbreidingen te combineren met deze nieuwe editie.

Het welbekende dobbelspel bestaat al een tijdje en nu is er een nieuwe variant beschikbaar, genaamd Qwixx Longo. Met dit nieuwe doosje kun je het spel opnieuw ontdekken op een andere manier. In plaats van de klassieke zeszijdige dobbelstenen, krijg je achtzijdige dobbelstenen, langere cijferreeksen voor meer kans op kruisjes zetten en beschikt elk blad over geluksgetallen waarmee spelers meer kans maken op punten. Lees hier onze review over het dobbelspel.

Qwixx Longo Foto: Joost Klein Middelink

Mocht je nog niet bekend zijn met Qwixx, is Longo niet bepaald lastiger om in te stappen, dus dat scheelt. Als je nou wel volledig bekend bent met de regels van het basisspel, dan heeft de handleiding een handige samenvatting van de nieuwe onderdelen, zodat je snel aan de slag kunt gaan. Zo konden we binnen een paar minuten al direct beginnen, dat was erg prettig. In Qwixx moet je met behulp van twee witte- en een aantal gekleurde dobbelstenen een reeks op het scoreblad zien te vullen. Je schrijft van links naar rechts en mag de getallen aankruisen die gegooid zijn. Een niet-actieve speler mag alleen het getal van de witte dobbelstenen aankruisen, om zo toch verder te kunnen. Aan het einde worden het aantal kruisjes geteld en deze leveren punten op.

Wat Qwixx Longo anders maakt, is dat elke dobbelsteen nu acht cijfers bevat, de cijferreeksen tot zestien gaan in plaats van twaalf en dat elk scoreblad unieke geluksgetallen heeft. Doordat de dobbelstenen meerdere getallen bevat, is de kans dat je de uiterste getallen gooit – namelijk twee en zestien – nog zeldzamer. Zodoende mag je een kleur ook afsluiten met vijftien om te voorkomen dat het spel ellendig lang duurt.

Doordat de cijferreeksen nu langer zijn, verdienen spelers automatisch ook wat meer punten bij een spel en dat voelt goed. Elke speler heeft twee unieke geluksgetallen en als de witte dobbelstenen samen dat getal vormen, mag die speler een kruisje zetten aansluitend bij de reeks met de minste kruisjes. Zodoende kunnen spelers vaker aansluitende getallen aankruisen, waardoor er hogere punten gescoord worden. Bij de reguliere Qwixx kwam het regelmatig voor dat je flinke gaten moest laten vallen tussen getallen omdat je anders geen punten zou scoren, maar nu kun je dus mooi aansluitende kruisjes krijgen hierdoor. Je moet echter wel de afweging maken of je daarvoor gaat of toch het gegooide getal opschrijft.

Qwixx Longo Foto: Joost Klein Middelink

Als we een kritische opmerking moeten maken omtrent het spel, is dat Qwixx Longo de basisvariant van Qwixx redelijk overbodig maakt aangezien deze versie wat beter gestroomlijnd aanvoelt. Ook is Longo niet te combineren met de extra varianten die het basisspel had, waardoor de huidige uitbreidingsmogelijkheden beperkt blijven. Mogelijk worden deze in de toekomst aangeboden in nieuwe vorm, maar momenteel is Qwixx Longo dus alleen losstaand te spelen.

Qwixx Longo is een leuke variant op het basisspel, waarbij wij het gevoel hebben dat dit zelfs het origineel kan vervangen. Door de mate dat je nu meer opties hebt om kruisjes te zetten en nog makkelijker punten kunt verdienen, voelt het spel gestroomlijnder. De geluksgetallen voegen een leuke variabel toe zodat elke keer net ietsjes anders aanvoelt, de achtzijdige dobbelstenen zorgen voor nog meer variatie in getallen en de manier van kleuren afsluiten voelt ook minder stroef. Helaas kun je (nog) niet de varianten van het basisspel spelen met deze nieuwe editie, maar wellicht komt dat in de toekomst nog.

Qwixx Longo Foto: Joost Klein Middelink