Riders Republic
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Riders Republic biedt, vooral als je van extreme sports houdt, de mogelijkheid om diverse disciplines uit te oefenen in een extreem grote open wereld. Je kunt snel schakelen tussen de verschillende sporten zonder dat je de game moet verlaten of iets dergelijks. De online only-ervaring ziet er leuk uit en maakt de game dynamischer en brengt wat leven in de tent. Het grootste struikelblok zal zijn dat het veelal van hetzelfde is en mogelijk snel in herhaling valt.

In de nieuwe game Riders Republic van Ubisoft staat extreme sports centraal. Bij exreme sports kan het vaak niet gevaarlijk genoeg om die geliefde adrenalinestoot te krijgen. Hoewel het niet voor iedereen is weggelegd lijkt het erop dat de sporten steeds populairder worden en er worden ook steeds meer evenementen georganiseerd waarin de vaak gevaarlijke onderdelen worden beoefend. Het grootste voorbeeld zijn de Red Bull-events waarbij het vaak niet gek genoeg kan. Ubisoft heeft een greep gedaan in de verschillende disciplines en in een game gestopt zodat het voor iedereen digitaal toegankelijk is.

Riders Republic is een openwereld-game zoals veel andere titels van Ubisoft. Dit biedt de spelers de volledige vrijheid om te gaan en staan waar zij op dat moment behoefte aan hebben. De Far Cry– en Assassins Creed-games zijn hier een goed voorbeeld van. Dit keer draait het niet om geweld en wapens, maar wel om spanning, adrenaline en gevaar. Het is namelijk mogelijk om verschillende sporten te beoefenen die niet bepaald risicovrij zijn. Zo is het onder andere mogelijk om op een BMX een downhill-parcours af te leggen of met een snowboard de meest gewaagde stunts uit te halen, maar in een handomdraai is het ook mogelijk om vanuit de lucht met een wingsuit met hoge snelheid af te dalen en zo snel mogelijk diverse checkpoints te halen om vervolgens als snelste er met de eerste plek vandoor te gaan.

Riders Republic

Er zijn verschillende modi beschikbaar in Riders Republic, waaronder de career mode. Zoals we gewend zijn begin je hierin als nieuweling helemaal onderaan de ladder en zul je verschillende doelen moeten behalen voor meer ervaring en om de volgende onderdelen, accessoires en nog veel meer vrij te spelen. Bij het behalen van verschillende missies en doelen verdien je punten en sterren. Telkens speel je bij een bepaald aantal sterren een nieuw onderdeel of missie vrij. De meeste onderdelen zijn vrij recht toe recht aan waarbij je simpelweg de meeste punten moet halen of als eerste over de finish moet zien te komen. Dit kan er nog weleens voor zorgen dat het al snel in de herhaling valt en de aandacht gauw verloren gaat. Gelukkig zijn er veel verschillende disciplines en kan er ook snel worden gewisseld, want dat is de kracht van Riders Republic.

In de game Steep (ook van Ubisoft) draait het ook om extreme sports in een grote wereld, maar daar ben je enkel bezig in besneeuwde bergen. Nu is het meer divers en ben je op het ene moment in een zonnig, droog berggebied en fiets je een paar honderd meter verderop tot aan je enkels in de sneeuw. De uitgebreide keuze en de manier waarop je verschillende sporten beoefend in de verschillende gebieden is vermakelijk en zit goed in elkaar. Dit komt vooral omdat je erg snel en eenvoudig kunt wisselen tussen disciplines. Zo kan je tijdens een afdaling met je wingsuit op drie meter boven de grond wisselen naar je BMX en verder gaan met een afdaling op de grond tussen de rotsen.

Riders Republic

Het is in Riders Republic mogelijk om elke race alleen of tegen andere online te spelen. Wanneer je kiest voor een solorace, zal je toch andere echte spelers tegenkomen. Dit komt omdat Riders Republic een online only-game is, die ook nog eens cross-gen en cross-platform te spelen is. Ubisoft heeft dit concept ook toegepast bij onder andere The Crew. Het houdt in dat je in een grote lobby speelt met veel andere spelers. Tijdens een race komt het dan ook regelmatig voor dat er ineens iemand op een fiets, sneeuwscooter of snowboard voor je neus door komt vliegen. Gelukkig heeft dit geen invloed op je race en wordt je niet bijvoorbeeld aan de kant gebeukt wanneer je ze raakt. Het brengt daarnaast wel wat meer leven in de brouwerij en kan leuke momenten met zich meebrengen die je wellicht met computergestuurde spelers niet zou hebben. Als je de map opent dan zie je ook real time de locatie van de spelers en zal je zien dat bepaalde gebieden erg populair zijn omdat het er simpelweg gewoon druk is.

Uiteraard is het ook mogelijk om de strijd online aan te gaan tegen andere spelers. Hier worden je skills pas echt op de proef gesteld. Ben je totaal niet van de extra drukte dan heb je altijd nog de mogelijkheid om te spelen in de Zen-modus. Hierin kan je in je eentje alles verkennen en alles op je gemak uitproberen. Het grote nadeel is echter wel dat je in deze modus geen XP (ervaringspunten) verdient en dus ook niets zult vrijspelen. Je wordt daardoor wel meer verplicht om de normale modus te spelen.

Riders Republic

Tegenwoordig zit vrijwel elke game bomvol extra’s in de zin van cosmetische voorwerpen, kleding, emoji’s en nog veel meer onderdelen die vrijgespeeld of gekocht kunnen worden. Dit laatste is vooral voor de uitgever interessant, want met de in-game aankopen wordt nog eens extra geld verdient. Gelukkig biedt het verder geen voordelen en is het voornamelijk cosmetisch. Uiteraard zijn de basis outfits, skins en andere zaken vrij standaard en als je echt iets leuks wilt dan zal je toch de portemonnee moeten trekken. Maar ach, dit is in vrijwel elke game het geval. Er zijn overigens talloze verschillende items om de game wat op te leuken. Dit kan simpelweg een over-the-top outfit zijn of in plaats van een BMX een ijscokar. Dit zorgt zowel voor meer diversiteit, als ook voor hilarische momenten.

Qua gameplay heeft Ubisoft het goed voor elkaar. De besturing is eenvoudig en makkelijk onder de knie te krijgen. Dit is erg fijn, want niets is zo vervelend om bij elke sport tientallen combinaties te moeten onthouden. Daarnaast gaat het direct wisselen tussen de verschillende sporten erg soepel, snel en gemakkelijk. Het is daarbij ook erg vermakelijk om de meest gevaarlijke stunts uit te halen door bijvoorbeeld met je sneeuwscooter van een hoge berg te springen en in de lucht te wisselen naar je jetpack om er vervolgens mee weg te vliegen en vlak voor je landing te wisselen naar je ski’s om zo nog een paar springbulten mee te pakken in de sneeuw.

Ubisoft heeft in Riders Republic ook de mogelijkheid toegevoegd om terug te spoelen. Heb je een stuurfout gemaakt waardoor je van het parcours af bent geraakt, dan kan je een stukje terugspoelen en vanaf dat punt de race weer oppakken. Om te voorkomen dat je dit bij elke race blijft doen, hebben ze er wel voor gezorgd dat de rest van de race gewoon door gaat. Het biedt overigens de meeste toegevoegde waarde bij de zogenaamde trick events waarbij je punten moet scoren door de meest gevaarlijke stunts uit te halen.

Grafisch gezien ziet het landschap er goed en divers uit. Er is een duidelijk verschil en overlap tussen de verschillende gebieden en je kan erg ver weg kijken. Af en toe is het wel wat glitchy wanneer er meerdere spelers door elkaar heen gaan omdat ze elkaar niet van de weg af kunnen beuken. Mogelijk is dit iets wat later in een patch nog wel verholpen kan worden.

Mocht je van extreme sports houden en zelf de touwtjes in handen willen nemen, dan kan je je met Riders Republic wel enkele uurtjes vermaken.

Riders Republic is voor deze review gespeeld op de Xbox Series X|S. De game is ook beschikbaar voor de PlayStation 5, PlayStation 4 en Xbox One.