Far Cry 6

Far Cry 6 is uiteindelijk weer een typische Far Cry-game. Toch weet het door de kleine vernieuwingen en het prachtige Yara wel weer te boeien.

De Far Cry-franchise gaat al een behoorlijke tijd mee; de eerste game verscheen namelijk al in 2004. Toch heeft Ubisoft nog lang geen genoeg van deze serie en daarom zijn we nu alweer bij het zesde deel uit de hoofdreeks aanbeland. Wij gingen voor jullie met dit nieuwe verhaal aan de slag en hieronder kun je lezen of het meer van hetzelfde is of dat Ubisoft een nieuwe weg is ingeslagen.

In Far Cry 6 strijk je neer op het Caribische eiland Yara en kruip je in de huid van Dani Rojas, een ex-militair. Het eiland wordt in de greep gehouden door dictator Antón Castillo, die zichzelf heeft uitgeroepen tot president. Hij wil dat Yara weer wordt zoals vroeger, toen het een stuk welvarender was dan nu. Om dat voor elkaar te krijgen heeft hij alles en iedereen ingezet voor de productie van Viviro, een geneesmiddel voor kanker. Helaas is de productie hiervan levensgevaarlijk en juist kankerverwekkend. Dani Rojas voegt zich bij guerilla-beweging Libertad om zo een einde te maken aan het schrikbewind van Antón Castillo en Yara te bevrijden.

Verhalen zijn de laatste jaren nooit echt het sterk punt geweest in Ubisoft-games en hoewel het deze keer niet onaardig is, is het nog steeds niet van hetzelfde niveau als soortgelijke titels. Al moeten we wel toegeven dat het meer weet te boeien dan bijvoorbeeld Far Cry New Dawn. Toch geeft het niet zo erg dat het verhaal niet heel briljant is, want de verschillende personages waarmee je te maken krijgt zijn wel interessant. Zo ontmoet je bijvoorbeeld Clara Garcia, leider van Libertad, en Juan Cortez, een ex-spion en meester guerilla-strijder. Ze hebben allemaal hun eigen verhaal en daar kom je gedurende de game achter. Op deze manier hoef je niet te kijken naar lange, saaie cutscenes (die overigens behoorlijk schokkerig zijn), maar krijg je steeds kleine stukjes informatie.

Far Cry 6 is net zoals de vorige delen een openwereld-game en de wereld van Yara is behoorlijk groot. Het is verdeeld in vijf verschillende regio’s en je kunt het eiland verkennen zoals jij dat wilt. Het mooie van Yara is dat er wel veel verschillende gebieden zijn en zelfs een echte stad, Esperanza. Je kunt alles te voet verkennen, maar ook een paard behoort deze keer tot de mogelijkheden. Natuurlijk kun je ook net zoals in vorige delen kiezen voor de auto, boot, helikopter of vliegtuig. Op dat gebied is er niet zo heel veel veranderd.

Maar eigenlijk kunnen we dat zeggen over de gehele game. De gameplay is zoals we die gewend zijn van onder andere Far Cry 5. Ubisoft probeert je in Far Cry 6 wel iets meer de stealth-kant op de sturen, wat natuurlijk past bij een guerilla-strijder. Maar uiteindelijk kun je ook weer ouderwets iedereen neerknallen als dat jouw stijl is. Aangezien je een soort eenmansleger bent, krijg je ook wat bijzondere gadgets die je de nodige vuurkracht geven. Zo heb je een rugzak tot je beschikking die bijvoorbeeld gebruikt kan worden om raketten af te schieten. Deze zijn zo krachtig dat je tanks kunt uitschakelen of helikopters uit de lucht kunt schieten. Later in de game kun je ook nog wisselen tussen verschillende soorten rugzakken, bijvoorbeeld naar eentje die alle elektrische apparatuur uitschakelt. Je kunt niet onbeperkt gebruikmaken van deze gadget en je moet steeds een aantal minuten wachten tussen beurten. Het is een leuke toevoeging, maar geen echte gamechanger.

Wel zitten er deze keer wat meer verschillende activiteiten in, zo kun je naast vissen en racen ook gevechten met kippen houden. Je vecht met jouw kip tegen een andere en moet twee rondes zien te winnen. Het heeft nog het meest weg van Mortal Kombat, maar dan met gevogelte. Het past perfect bij humor die kenmerkend is voor de serie.

Grafisch gezien ziet het er prima uit, maar je broek zal er niet van afzakken. De PlayStation 5 en Xbox Series X|S krijgen de mogelijkheid om HD textures te downloaden. Dit is wel een flinke verbetering en als je op het strand loopt, kun je bijvoorbeeld echt de zandkorrels onderscheiden. Mooi is het dus wel, maar verwacht niet dezelfde kwaliteit als bij bijvoorbeeld Spider-Man: Miles Morales.

Far Cry 6 is weer een typische Far Cry-game en dat blijft uiteindelijk best vermakelijk. Het verhaal is middelmatig, maar de interessante personages weten dit enigszins recht te trekken. Yara is een van de beste gebieden ooit in een Far Cry-game en het is behoorlijk divers en erg groot. Ben je een fan van de franchise, dan zal dat niet veranderen. Wanneer je dacht dat Ubisoft echt met iets nieuws zou komen, dan zul je misschien wat teleurgesteld zijn.

Far Cry 6 is voor deze review gespeeld op een Xbox Series X. De game is verder verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Google Stadia en pc.