Escape Your House

Escape Your House is een erg leuke variant van een escape room voor thuis. Door fysiek door ruimtes te moeten lopen en verschillende opdrachten te doen, wordt je door het spel flink uitgedaagd. De uitdagingen duren ietwat kort, maar dat mag de pret niet drukken.

Escape room-spellen voor thuis blijven populair, maar blijven vaak beperkt tot de eettafel of een enkele kamer. Escape Your House van Identity Games brengt daar verandering in, want met dit spel verander je jouw gehele huis in een escape room. Wij mochten dit zelf ook ervaren en hier lees je de review.

Escape Your House Foto: Joost Klein Middelink

Escape Your House biedt zes missies waarbij je verschillende puzzels moet oplossen voordat je uiteindelijk kan ontsnappen. Dat ontsnappen wordt gesymboliseerd door een fysiek slot dat je op een buitendeur moet bevestigen met een sleuteltje. Dat sleuteltje moet je in een ruimte leggen waar je later in het spel komt. Vervolgens leg je een bepaald aantal kaarten in allerlei kamers in jouw huis en kan je beginnen. Welke kamers je daarvoor gebruikt zal je voorafgaand moeten bepalen. Zo moet elke kamer los van elkaar te bezoeken zijn. Mocht je niet zoveel kamers hebben, kan je eventueel delen van een kamer opsplitsen in ruimtes.

Elke missie is verdeeld in een paar opdrachten waarbij je informatie nodig hebt verspreid over meerdere kamers. Spelers kunnen bij elke kaart gaan staan om informatie naar elkaar te roepen of spelers bewegen heen en weer met de kennis. In beide gevallen beweeg je vaak tussen kamers om alle onderdelen te verzamelen. Dit gaf ons enigszins het gevoel van een echte escape room, al was de sfeer natuurlijk niet aangepast voor de setting.

Het nadeel van Escape Your House is meteen duidelijk bij het opzetten, want het spel heeft tien ruimtes nodig. Dat betekent dat je in de gemiddelde rijtjeswoning bijna alle ruimtes nodig zal hebben. De woonkamer, keuken, slaapkamers, badkamer en meer zal je nodig hebben. Je kunt wel in een kamer meerdere ruimtes maken voor puzzels, maar het concept vraagt dat je niet elkaars kaarten kan bekijken, dus de meeste kamers bieden ruimte voor slechts een ‘kamer’.

Escape Your House

De missies zijn leuk bedacht en de vragen eisen een redelijke samenwerking tussen de spelers. Zodoende weet het de escape room-ervaring goed in huis te halen. Elk van de zes uitdagingen duren een kwartier, wat een leuke introductie is voor het concept, maar we hadden vaak het idee net opgestart te zijn toen we het einde al naderden. Mogelijk zijn in de toekomst wat langere ervaringen mogelijk, maar daardoor wordt het ook veel complexer in een doosje te stoppen.

Sommige opdrachten zijn eigenlijk een simpel raadseltje, maar om die op te lossen, heb je informatie nodig van kaarten die in verschillende ‘kamers’ liggen. Door met elkaar te communiceren kom je tot het antwoord. Andere kaarten vragen om een fysiek element, zoals meubels, water of andere zaken. Dit zorgt ervoor dat je dat ook (makkelijk) tot je beschikking dient te hebben, iets wat de doos niet vertelt. Toch is dat wel een leuke toevoeging, want normaliter moet je in een escape room ook fysiek iets doen. Andere opdrachten voelden eigenlijk eerder als rekensommetje, waardoor dit niet echt een uitdaging leek. In ieder geval was het een prima mix.

Uiteindelijk is Escape Your House een zeer leuke variatie op escape rooms voor thuis waarbij de ervaring meer lijkt op het echte werk. De puzzels zijn soms wat simpel en omdat de opdrachten slechts een kwartier duren, hadden wij soms gevoel pas net gestart te zijn. Toch biedt het met zes uitdagingen genoeg vermaak om kleinere escape ervaringen te hebben vanuit huis.

[Trailer]