Mindmaze: That’s Life
Janneke Ooms-Janssen
Janneke Ooms-Janssen

Mindmaze: That's Life is een mooi en grappig spel voor leuke verhalen! Je moet nog wel de oorzaak achter de verhalen zien te achterhalen wat niet gemakkelijk is. Soms zijn de verhalen wat vergezocht waardoor het spel geen vijf sterren krijgt. Wel is het voldoende uitdagend en laat het je buiten de box denken waardoor het interessant blijft om te spelen.

Van White Goblin Games mochten wij het nieuwe spel Mindmaze: That’s Life uitproberen. Dit raadselachtige spel is recentelijk uitgebracht en ontworpen door Dimitry Kibkola & Timothy Bokarev. Dit stel was ook verantwoordelijk voor de de eerder uitgegeven varianten van Mindmaze. In Mindmaze: That’s Life is het jouw doel om zoveel mogelijk alledaagse verhalen te ontrafelen. Hoe meer raadsels je oplost, hoe meer punten je haalt. Zet jouw hersenen goed aan het werk, want zoals de naam van dit spel al doet vermoeden: de antwoorden liggen nooit voor de hand.

Mindmaze Opdrachtkaarten Foto: Janneke Ooms-Janssen

In Mindmaze: That’s Life los je raadsels op door middel van ja/nee-vragen. Dit kun je zowel coöperatief als individueel doen. Je start door de kaarten waarop de speluitleg staat, om te draaien. Samen vormen deze kaarten het scorebord. Aan de hand van de hoeveelheid spelers kies je het aantal raadsels dat je wil oplossen. Voor ieder raadsel is één speler de spelleider. Deze leest het verhaal op de voorkant van de kaart voor aan de andere spelers. Nu is het aan de andere spelers om ja/nee-vragen te stellen en het raadsel op te lossen. Samen mogen de spelers acht vragen stellen aan de spelleider. De spelleider beantwoordt de vragen door de oplossing aan de achterkant te bekijken. Naast de oplossing, staan op de achterkant van de kaarten ook drie hints. Voor het krijgen van een hint geef je de spelleider een punt. Na iedere acht vragen volgt een hint en er zijn drie hints beschikbaar. Als je de oplossing raadt krijg je de punten die op de kaart staan. Heb je het fout? Dan worden dat jouw minpunten. Je hebt maar één kans om de oplossing te raden. Aanvullend krijgt een speler een punt wanneer hij of zij een sleutelwoord raadt.

Mindmaze: That’s Life is een gemakkelijk spel om te leren en een moeilijk spel om te winnen. Op de doos staat dat het te spelen is vanaf acht jaar. Wij schatten in dat een groot aantal raadsels in Mindmaze op die leeftijd te moeilijk is. Waar achter sommige kaarten een logische oplossing te vinden is, zijn andere kaarten wat verder gezocht. Die laatste categorie is bijzonder moeilijk op te lossen. Anderzijds maakt dat Mindmaze: That’s Life erg uitdagend. Een grappig aspect aan het gebruik van materiaal is dat je de kaarten met de speluitleg ook gebruikt als scorespoor. Het onhandige hieraan is wel dat wanneer je de spelregels nog eens wil raadplegen tijdens het spel, je de spelersfiches van het scorespoor moet halen. Bijzonder aan Mindmaze: That’s Life is dat het krijgen van hints niet direct punten kost, maar dat het de spelleider dichter bij overwinning brengt. De eerste speler die 30 punten haalt (of wanneer alle kaarten zijn gespeeld) beëindigt het spel. Het feit dat dit spel zowel in teamverband als individueel te spelen is, maakt dat Mindmaze: That’s Life een breed publiek kan aanspreken.

Mindmaze Speloverzicht Foto: Janneke Ooms-Janssen

Mindmaze: That’s Life speel je met twee tot acht spelers en volgens de doos in ongeveer drie kwartier. De speelduur verschilt natuurlijk enorm per hoeveelheid spelers. Dit spel is niet gemakkelijk dus het is geen spel om even snel tussendoor te spelen. Het heeft vrij veel focus nodig. De verhalen en de illustraties zijn erg grappig. Het is leuk om buiten de box te denken om de raadsels op te lossen.