Farming Simulator 22
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

De toevoeging van seizoenen geeft Farming Simulator 22 een extra dosis realisme. De game heeft absoluut zijn charme, maar door de beperkte in-game-informatie ook een hoge instapdrempel voor nieuwkomers.

De Farming Simulator-reeks begint steeds populairder te worden en inmiddels is Farming Simulator 22 uitgebracht. Wij duiken nog maar eens in de wondere wereld van de boerderij.

Aan het begin van een nieuw spel krijg je de mogelijkheid om uit drie verschillende gebieden te kiezen en selecteer je een moeilijkheidsniveau. Ben je een nieuwkomer, dan adviseren we om in de makkelijkste stand te spelen. Je krijgt dan de beschikking over drie velden, een aantal machines, voertuigen, geld en je kan een tutorial volgen. De tutorial neemt je even kort mee in de processen van het prepareren, zaaien en oogsten van je velden. Daarna sta je er alleen voor en mag je helemaal zelf bepalen wat je wilt gaan doen.

Nieuw in Farming Simulator 22 zijn de seizoenen. Je begint in augustus en zal dan langzaamaan naar de wintermaanden gaan. Het belangrijkste aspect is dan ook dat alle gewassen slechts in bepaalde periodes zijn te zaaien en te oogsten. Je zal dus de kalender goed in de gaten moeten houden en veel vooruit plannen om ervoor te zorgen dat straks de oogst niet compleet mislukt omdat je te laat met oogsten bent. In de winter zal er sneeuw vallen en dien je de wegen naar je velden vrij te houden. Dit geeft het toch al best wel realistische Farming Simulator nog meer realisme. Raak nu niet meteen in paniek, want deze functie is gewoon uit te zetten als je hier geen zin in hebt, net als diverse andere opties. Zet bijvoorbeeld onkruid uit, zodat je niet steeds je velden hoeft schoon te wieden van deze plaag. Zodoende kan eigenlijk iedereen Farming Simulator 22 wel oppakken en het op eigen tempo en gemak spelen.

Het agrarische gedeelte blijft ook in dit nieuwe deel de hoofdmoot. Je zal daarom veelvuldig bezig zijn met je eigen velden of die van andere boeren. Je kan namelijk contracten aangaan om bijvoorbeeld een veld te prepareren of te oogsten in ruil voor wat geld. Andere manier om geld te verdienen is bijvoorbeeld vee op je land zetten en de melk en eieren afkomstig van je koeien en kippen verkopen. Of houd je bezig met het kappen van bomen. Je kan zelfs een hele productieketen op gang zetten. Oogst het graan van je velden om daarvan meel te maken en die dan weer om te zetten in brood of cake. Een eindproduct zal het meeste geld opleveren.

Ook het gebruiken en besturen van voertuigen en machines is behoorlijk realistisch. Je zal de machines aan moeten zetten en goed positioneren voor bijvoorbeeld het zaaien. Ook zullen ze op den duur onderhouden moeten worden en gaat de brandstoftank leeg. Een zwaarbeladen vracht vervoeren gaat ook niet zomaar. De tractor zal genoeg vermogen moeten hebben om de vracht te kunnen trekken en een heuvel opgaan zal een stuk langzamer gaan. Je moet dan ook veel geduld hebben als je als nieuwkomer gaat wagen aan Farming Simulator 22. Verwacht niet dat je even met twintig minuten spelen al de nodige progressie hebt geboekt. Je zal er echt uren in moeten steken. Indien je even geen zin ergens in hebt, dan kun je altijd een ‘AI-werker’ inhuren die het klusje voor je klaart.

Helaas zien we ook nog wel wat technische probleempjes en bugs. Zo was er af toe een kleine hapering in de framerate en zit er bijvoorbeeld een bug in het aangaan van contracten, waardoor je deze soms niet kunt voltooien. Ook het besturen van voertuigen gaat nou niet echt soepel.

We zien zeker dat Farming Simulator 22 zo zijn charme heeft en begrijpen dat de reeks steeds populairder wordt. De game geeft je de mogelijkheid om op redelijk realistische wijze een boerderij met al zijn facetten te runnen. Wel ligt de instapdrempel voor nieuwkomers behoorlijk hoog. Dat komt voornamelijk omdat het spel te weinig informatie geeft over het reilen en zeilen van het boerderijleven. Vooral de tutorial is erg karig. Na het oogsten van het graan in de tutorial blijft er wat stro achter liggen. Deze kan je dan weghalen met een baalmachine om de balen stro dan weer te verkopen of eventueel te gebruiken als voer voor je vee. Helaas vertelt de tutorial hier niets over, net zoals er niet wordt gerept over het besproeien van je gewassen en het weghalen van onkruid of steentjes. Je moet het allemaal maar zelf uitzoeken of het internet afstruinen naar de wat uitgebreidere tutorials van andere spelers. De ontwikkelaar zelf heeft met de zogenaamde Farming Simulator Academy ook zo hun eigen uitgebreide tutorial, maar helaas is deze nog erg beperkt en ontbreken er nog heel veel aspecten van de game.

Farming Simulator 22 is een behoorlijk uitgebreide en realistische simulatiegame die je in staat stelt om een boerderij met al zijn facetten te runnen. De toevoeging van seizoenen geeft de fans nog meer realisme. De game heeft absoluut zijn charme en als je er tijd en geduld in steekt zal je je er prima mee kunnen vermaken. Ben je een nieuwkomer en heb je weinig tot geen verstand van de materie, dan zal je veelvuldig het internet moeten afzoeken naar video’s met wat uitgebreidere tutorials.

Farming Simulator 22 is voor deze review gespeeld op de Xbox Series X|S. De game is daarnaast verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Google Stadia en pc.