God of War pc-versie

De God of War-port mist net wat dingen die bijvoorbeeld de Days Gone-port wel had, maar toch is het een hele degelijke pc-versie. Er is met name goed werk geleverd met betrekking tot optimalisatie, dus hoe goed het spel draait op ook de minder beestachtige computers.

Sony gaat weer rustig verder met de actie om een aantal van de sterkste PlayStation 4-exclusives een paar jaar later ook naar de pc te brengen. Zo is nu ook een van de beste titels van de vorige generatie aan de beurt in de vorm van de God of War pc-versie.

God of War vertelt het verhaal van Kratos, die na het hele Griekse pantheon afgeslacht te hebben, een rustig leven in Scandinavië leidt. Het plan is om met zijn zoon een rustige reis naar de piek van de hoogste berg te maken om daar het as van zijn vrouw te strooien, maar al snel blijkt dat het verleden niet zo snel loslaat en er moet een boel gebeuren om de reis te voltooien.

Dit Noorse avontuur van God of War maakt het veel meer tot een RPG dan de voorgaande delen, waar verschillende stukken uitrusting aardig kunnen veranderen hoe je speelt. Nou kon je in de oude, Griekse delen ook al wel kiezen waar je je upgrades in stopten, maar nu is het RPG-gevoel wel versterkt met heel veel optionele voorwerpen, quests en een wereld om te ontdekken.

De game zelf is magnifiek en misschien is een port dan ook wel nu al een van de spannendste releases van het jaar voor pc-gamers die geen PlayStation bezitten. Maar hoe speelt de game op pc?

God of War-cinematografie

Al snel valt op dat je geen beest van een pc nodig hebt om de game op de “originele” console-graphics te spelen of om zelfs al verbetering te krijgen. Dat is natuurlijk een mooi stukje optimalisatie en dat is al een van de belangrijkste delen van een pc-port, dus petje af. Een van de weinige grafische puntjes dat ons wel regelmatig opviel, is dat er redelijk veel “texture pop-in”is. Dit is een fenomeen waarbij de textures, als het ware het verflaagje, van een model niet op tijd laden en sommige dingen er dus tijdelijk wat wazig uitzien. Dit is wat storend als het bij objecten op de voorgrond gebeurt, maar gelukkig is het geen overdreven veelvoorkomend probleem.

De menu’s zijn uitgebreid genoeg dat je behoorlijk wat grafische features kan tweaken. Nu duiken we zelf normaal niet zo diep in de instellingen, maar voor een port is het toch een belangrijk gedoe, dus we waarderen de uitgebreidheid. Het is allemaal niet zo bijzonder als bij de port van Days Gone, maar het is genoeg. Wanneer het je lukt om de graphics op ‘Ultra’ te zetten, dan staat je een visueel spektakel te wachten. Er valt iets voor te zeggen dat je op je console de game op een lekker groot scherm kan spelen, maar het ziet er uiteindelijk toch waanzinnig uit als je een pc hebt die de game netjes kan draaien. Met name de schaduwen zijn op de pc echt vele malen beter en alhoewel dat als een heel klein ding klinkt, kan het toch veel impact hebben. En zoals we eerder al meldden, heb je helemaal geen overdreven monster-pc nodig in dit geval.

God of War speelduur, God of War 4 trailer, God of War 4 gevechten, nieuwe God of War-video

Een feature die we onverwacht enorm waardeerden in de pc-versie van Days Gone, was de “Super Resolution”-modus. Dit is een instelling waarbij je tijdens de photo-modus het spel op bizar hoge resolutie kon laten draaien, alleen maar om beeldschone plaatjes te schieten: het was verder niet mogelijk om de game te spelen, omdat geen machine het aan zou kunnen. Dit zorgde er toch voor dat je sommige landschappen in een nieuw licht kon zien en het is stiekem wel een beetje jammer dat de God of War pc-versie dit niet heeft.

Als we een klein beetje mogen muggenziften, dan willen we toch benoemen dat het vrij frappant is dat als je een Sony-titel op je pc speelt met een DualSense-controller, alle knoppen verschijnen als Xbox-knoppen. Nu is dit voor pc-releases de norm, maar van een Sony-titel had je toch wel verwacht dat ze de moeite hadden genomen om gewoon de knoppen van je Sony-controller te laten zien zonder dat hier al te veel werk voor nodig was.

Al met al is de God of War-port heel erg netjes: er zijn heel veel slordigere ports te vinden. Er zijn genoeg mogelijkheden waarmee vrijwel iedereen de game zou moeten kunnen draaien en we zijn onder de indruk van de optimalisatie. Er zijn een aantal nieuwe Accessibility Features toegevoegd, zoals Auto Sprint en instellingen daarbij, waardoor het steeds weer makkelijker wordt voor elke gamer om van de game te genieten. Als we erg kritisch zijn, dan willen we wel zeggen dat de port minder indrukwekkend is dan de port van Days Gone, niet alleen door het ontbreken van de Super Resolution-modus, maar ook door hoe fantastisch die game alle instellingen en menu’s geregeld had. Desalniettemin is het een fijne pc-versie.

God of War is voor deze review gespeeld op pc. De game is daarnaast ook beschikbaar op PlayStation 4 en 5.