Rainbow Six Extraction

Rainbow Six Extraction is in essentie best een tof concept waarbij spelers vaardigheden moeten gebruiken en samenwerken om succesvol missies te halen. In de praktijk leunt het te veel op de populariteit van Rainbow Six Siege en krijgt daardoor geen eigen karakter. Het valt nu een beetje tussen schip en wal. Het is tof om te doen, maar operators zijn niet helemaal afgestemd op de gameplay. Dat is jammer, want in de kern speelt de game best lekker weg en is best spannend.

Rainbow Six Extraction is een spin-off van een in-game-evenement uit Rainbow Six Siege waarbij de operators uit dat spel het moeten opnemen tegen een buitenaardse invasie. Dit evenement beviel zo goed dat Ubisoft er een standalone game van heeft gemaakt. Lees hier onze review over onze avonturen om deze gevaarlijke wezens te vernietigen.

Rainbow Six Extraction draait dus om het verslaan van een buitenaardse invasie waarbij je in teams allerlei gebieden over de hele wereld doorgaat. Elk van die gebieden is opgesplitst in drie verschillende levels met elk drie zones die je door kan gaan. Het level wordt moeilijker naarmate je doorgaat en na elke zone kan je ook ontsnappen om al je opbrengst te houden. Mocht een operator doodgaan, dan is deze verloren tot je met een nieuwe missie deze operator redt. Zodoende moet je voorzichtig omgaan met jouw beste soldaten, aangezien deze elk los van elkaar in niveau stijgen en het zonde zou zijn een goede operator tijdelijk kwijt te raken.

Rainbow Six Extraction-gameplay

Elke operator komt rechtstreeks uit Rainbow Six Siege, wat betekent dat hun unieke vaardigheden weinig veranderd zijn. Zo kunnen de personages bijvoorbeeld levenskracht herstellen, beter vijanden ontdekken, makkelijker gaten maken en meer. Doordat je slechts drie operators kan meenemen, moet je als team enigszins afstemmen welke vaardigheden je het level mee in wilt nemen.

Dat is soms lastig omdat elk level ook andere missies kan hebben elke keer dat je het speelt. Zodoende blijft het interessant om vaker hetzelfde level te doen, maar ook lastig om operators af te stemmen op de opdrachten die je krijgt. Het kan dus voorkomen dat je makkelijk muren kan slopen, maar je juist herstelmogelijkheden nodig had.

Rainbow Six Extraction

Met een team door de levels gaan en missies volbrengen is erg tof. Als je de vaardigheden op elkaar afstemt, voel je je een sterk team en samenspelen mondt uit tot het beste resultaat. Het helpt enorm om de operators uit Siege en hun vaardigheden te kennen, maar als dat niet het geval is, moet je zeker ontdekken wat de beste vaardigheden zijn.

Wat jammer is aan Rainbow Six Extraction is dat ondanks de uitdagende gameplay en uitgebreide ervaring, het toch voelt alsof dit net geen eigen game had mogen zijn, gezien we al een relatief uitgebreide versie hadden in Rainbow Six Siege. Daarbij voelen sommige operators nuttelozer aan dan anderen. Bij veel vijanden die je overweldigen helpt het eerder om een goed wapen en herstelmogelijkheden te hebben in plaats van vijanden door muren heen te kunnen zien. Het is begrijpelijk om grotendeels de vaardigheden uit Siege over te nemen voor Extraction, maar het was waarschijnlijk interessanter om oprecht eigen vaardigheden te ontwikkelen.

Rainbow Six Extraction

En dat is het tweede probleem van Rainbow Six Extraction: het heeft niet echt een eigen karakter. Het leent grotendeels de personages van de Siege-game en ruwweg dezelfde gameplay als een eerdere spelmodus, maar probeert vervolgens wel een eigen persoonlijkheid te bouwen. Dat is erg lastig, want in de kern voelt het qua wapens, vaardigheden en uiterlijk toch aan als een verhaal-modus voor Siege.

Rainbow Six Extraction is een toffe spin-off van de gamemodus uit Siege van jaren terug en Ubisoft heeft er een eigen draai aan gegeven. Het is echter onmogelijk om de koppeling met Rainbow Six Siege te vermijden en het daar enigszins ook mee te vergelijken. De game zou prima vier sterren verdienen, als het niet als een verlengde van Siege zou voelen, maar echt een eigen karakter zou hebben.

Rainbow Six Extraction is voor deze review gespeeld op de PlayStation 5, de game is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One | Series X/S, pc en Google Stadia.