Far Cry 6: Control

Far Cry 6 Pagan: Control stelt met alle roguelite-elementen toch behoorlijk teleur door de zeer monotone gameplay. De droomwereld van Pagan Min ontdekken, is echter wel een toffe ervaring.

Far Cry 6 is inmiddels een paar maandjes uit en was heel vermakelijk meer van hetzelfde. Daar is niets mis mee, want simpel vermaak is ook vermaak. In Far Cry 6: Control gaan we een hele andere kant op. Lees hier onze review van deze vreemde DLC.

In de Control-aflevering duik je in de droomwereld van Pagan Min, de charmante en volledig doorgedraaide schurk uit Far Cry 4. Je verlaat het eiland Yara voor Kyrat en dat is niet het enige stapje buiten je comfortzone. Ook verruil je de openwereld-gameplay van Far Cry voor roguelite-gameplayelementen. Dit kan je ook al gezien hebben als je de vorige DLC, Vaas – Insanity, gespeeld hebt.

Dit voelt toch vooral behoorlijk beperkend. Af en toe is het leuk dat de game wat meer draait om uitdaging en herhaaldelijk dood gaan, upgrades vergaren, “eindbazen” bevechten, oftewel de typische roguelite-dingen. Al snel valt de game toch behoorlijk in de herhaling en daarmee slaat de verveeldheid snel toe. Far Cry als reeks moet het toch vooral hebben van de openwereld-gameplay en de vrijheid die het biedt: het hele spel kan je aanpakken hoe jij dat wilt. Je krijgt er wel iets voor terug in deze DLC, maar het is niet genoeg. De gunplay van Far Cry is nou niet zo spectaculair als die van een DOOM of van andere shooters en ook zijn de roguelite-elementen niet zo sterk als die van een echt goede roguelite. Vooral smalle paadjes doen de game daarom weinig goeds.

Far Cry 6: Control-wereld

Dat gezegd hebbende: het sfeertje van het rondlopen in de droomwereld van Pagan Min is een toffe ervaring voor de fans van Far Cry 4. Als je altijd al wat meer over de persoon hebt willen weten, dan is dit je uitgelezen kans. Pagan Min is een charismatische schurk en in dit geval is meer Min een goed iets. Veel meer kunnen we helaas ook niet over de sfeer, het positieve stuk van de DLC, vertellen zonder dingen te verklappen.

Mocht je nog nooit een roguelite gespeeld hebben, dan is de gameplay zelf misschien ook nog wel prima. Misschien dat het dan in plaats van eentonig, een voorzichtig eerste stapje richting een nieuw genre kan zijn. Voor ons was het dat toch vooral niet en was het ronduit teleurstellend.

Far Cry 6: Control combineert teleurstellende gameplay met een intrigerende atmosfeer, dus of je het moet spelen hangt ervan af welk van de twee voor jou belangrijker is.