Uncharted: Legacy of Thieves Collection
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Uncharted: Legacy of Thieves Collection is vooral heel tof als je de spellen nog niet hebt gespeeld. Dan bieden de toevoegingen van de PS5 echt waar voor je geld. Heb je de spellen al eens gespeeld, dan raden wij aan, hem niet te halen.

Komende vrijdag verschijnt de Uncharted: Legacy of Thieves Collection exclusief voor de PlayStation 5. Het is natuurlijk geen volledig nieuwe game waar de liefhebbers van de Uncharted-franchise zich in kunnen storten, maar een heruitgave van Uncharted 4: A Thief’s End en Uncharted: The Lost Legacy met verbeterde functies voor de PlayStation 5. De vraag die we onszelf natuurlijk vooral hebben gesteld tijdens het reviewen van het spel: is het de moeite nog waard?

Met Uncharted 4: A Thief’s End en Uncharted: The Lost Legacy heeft de Uncharted: Legacy of Thieves Collection twee echte toppers te pakken. Met respectievelijk vijf en vier sterren werden beide games al heel goed beoordeeld hier op NWTV. Je kunt de reviews van beide games dan ook hier en hier terugvinden.

De verhalen zijn sowieso een reden om de games te halen. Beiden spellen zijn echt meeslepend en nemen je mee naar hele mooie gebieden, vol met verschillende plottwists. Daarnaast is de gameplay nog altijd zeer goed. Je klimt, rent, bukt, schiet en puzzelt bijna heel de tijd en wanneer je even rust hebt, moet je alsnog altijd op je hoede zijn. Zelfs tijdens een gesprek kan je zomaar ineens weer in de actie gestort worden. Dit alles werkt ook nog altijd heel goed op de PlayStation 5. Niet heel gek natuurlijk, want het oudste spel van de twee is nog geen zes jaar oud.

Het is dus ook vooral goed om te kijken naar wat er nieuw is in dit spel. Om te beginnen heeft het spel een grafische upgrade gehad. Natuurlijk zag het spel er al goed uit, maar nu heeft het spel drie verschillende modi waarbij je kiest voor kwaliteit of prestatie:

• Kwaliteit: Native 4K met 30FPS
  • Prestatie: Opgewaardeerde 4K met 60FPS
  • Prestatie+: Full HD met 120FPS

Wij hebben ze alle drie getest en alle drie hebben ze zo hun charme. Daarnaast is het op dit moment vaak nog niet gek om hier een keuze uit te maken. De kwaliteitsmodus had uiteindelijk wel onze voorkeur, omdat het spel echt vol met prachtige gebieden zit.

Wat ook direct opvalt is dat het spel gebruik maakt van de mogelijkheden van de DualSense-controller. De vibratie wordt veel beter afgestemd op de situatie, waardoor je direct het spel in wordt getrokken. Ook kun je gebruik maken van de adaptieve triggers. Dit voelden we overigens iets minder en was vooral een ding tijdens vertraagde momenten.

Het grote voordeel is dat spelers die Uncharted 4: A Thief’s End en Uncharted: The Lost Legacy al hebben slechts tien euro hoeven te betalen voor de upgrade. Maar alhoewel een tientje niet heel veel geld is, is het de vraag of je het echt opnieuw gaat spelen. De Uncharted: Legacy of Thieves Collection bevat geen nieuwe content en Uncharted-spellen zijn normaal spellen die je één keer speelt. Daarnaast doet concurrent Microsoft dat een stuk beter, door alle games die een upgrade krijgen gratis aan te bieden.

De Uncharted: Legacy of Thieves Collection is een toffe bundel waarbij je voor slechts vijf tientjes twee hele indrukwekkende en interessante spellen krijgt. De upgrades die zijn doorgevoerd zorgen ervoor dat het spel echt beter wordt. Heb je de spellen nog niet gespeeld dan is hij het aanschaffen dan ook echt waard. Mocht je ze al wel hebben, dan vinden we het, ondanks dat het slechts een tientje is, het niet waard. Tenzij je echt van plan bent de games te gaan spelen natuurlijk.