Boonanza – 25-jarig jubileum

De 25-jarige jubileum-editie van Boonanza is vooral hetzelfde leuke spel als 25 jaar geleden met wat kleine toevoegingen. Stiekem hadden we meer verwacht van een dergelijke viering, maar het spel blijft in de kern erg leuk.

Boonanza bestaat inmiddels alweer 25 jaar en daarom heeft 999 Games een speciale jubileum-editie uitgebracht. In dit doosje zitten het basisspel, de uitbreiding, een nieuwe eksterboon, een fysieke daalder en andere zaken zoals bonenvelden, varianten en meer. Lees hier onze review van dit oude, maar nog steeds interessante kaartspel.

Boonanza Foto: Joost Klein Middelink

Het spel werkt als volgt: spelers planten allerlei bonen in hun twee bonenvelden. Door meerdere bonen te hebben, is de opbrengst hoger, maar elke ronde moet een speler de voorste kaart uit de hand, die je niet mag organiseren of verplaatsen, spelen. Daarnaast wordt de markt geopend met twee kaarten die in een spelers bonenveld moeten komen. Dat betekent dat als andere spelers die bonen niet willen tegen betaling, ruilen of gratis weggeven, je ze zelf moet planten. Zodoende moet je goed afwegen hoe agressief of vrijgevig je bent met de markt om er zelf gunstiger uit te komen.

De charme in Boonanza is niet alleen het handelen en planten van zeldzame of veelvoorkomende bonen, maar ook in het karakter van de afbeeldingen. Elk van de bonen heeft een eigen, kleurrijke afbeelding die ze karakter geeft. Zo staat de koffieboon strak van de cafeïne, is de sojaboon een echte natuurliefhebber en heeft de brandewijnboon een slokje te veel op. De toevoeging van de nieuwe varianten, onderdelen en bonen, zijn er genoeg mogelijkheden om te doen en past het geheel volledig bij het karakter van het originele spel.

Boonanza Foto: Joost Klein Middelink

Ondanks of juist doordat Boonanza inmiddels al 25 jaar oud is, is het misschien wat jammer dat deze afbeeldingen geen update hebben gekregen, waardoor het grotendeels nog aanvoelt als het spel van 1997. Het spel in de kern is hetzelfde en erg leuk om te spelen, maar het is jammer dat er buiten de eksterbonen, de daalder en wat kleine toevoegingen zoals een fysiek bonenveld of varianten eigenlijk geen aanpassing is gemaakt aan het spel. Er zijn geen andere of modernere afbeeldingen en er is slechts één nieuwe bonensoort: het voelt wat middelmatig voor een 25-jarig jubileum.

Daarbij voelt de jubileummunt meer als onverwachte variabel op het spel dan echt een grote invloed. De eigenaar van deze munt krijgt namelijk sneller kaarten in de hand, waardoor het ruilen iets soepeler kan zijn gezien je meer te bieden hebt. Deze munt kan gestolen worden als je vijf of meer punten in je bonenvelden hebt en geen blauwe boon trekt bij de eigenaar van de munt. Doordat je in het begin moeilijk vijf punten hebt doordat je nieuwe kaarten moet leggen, kwam het bij ons veel voor dat de munt heel lang bij dezelfde speler bleef liggen, waardoor deze ook meteen een kleine voorsprong heeft in het spel. Tegen de tijd dat de munt wisselt van speler, lijkt deze ook weinig invloed meer te hebben aangezien het voordeel al grotendeels verspeeld is.

Boonanza Foto: Joost Klein Middelink

De eksterbonen zijn dan wel een echt nieuwe toevoeging, want als je deze vooraan je hand hebt, mag je een boon bij een of twee spelers stelen voor je eigen velden. Dit is vooral effectief en duivels als spelers sparen voor een goede score met zeldzamere bonen zoals de tuin- of cacaoboon.

Ondanks dat de jubileum-editie niet bijzonder veel toevoegt, blijft het spel in de kern nog steeds de moeite waard. Het is relatief simpel om te leren kennen, maar kan toch pittig zijn om goed in te worden. Deze versie voegt slechts enkele nieuwe onderdelen toe aan een topspel, waardoor de vraag ontstaat of de jubileum-editie echt nodig was, maar voor mensen die nog niet in contact zijn gekomen met dit kaartspel, is dit wel de meest complete bundel die men kan aanschaffen om het geweldige kaartspel toch in huis te halen.

Uiteindelijk is de Boonanza 25-jarig jubileum-editie in de kern hetzelfde spel dat in 1997 uitkwam. Dat is niet per se slecht aangezien het een top kaartspel is, maar voor een dergelijke viering hadden we misschien meer toevoegingen verwacht. De varianten zijn interessant voor iets afwijkende gameplay, ondanks dat de regels hetzelfde blijven. De jubileummunt is ietwat verwarrend en is eigenlijk een voordeel voor de speler die ermee begint, waardoor het onvoorspelbaar is. De eksterbonen zijn echt de aanvulling die het spel een leuke twist geven, maar helaas blijft het daarbij.

Boonanza Foto: Joost Klein Middelink