Triangle Strategy

Triangle Strategy weet met zijn uitgebreide dialogen een toffe, politieke wereld neer te zetten. Daarnaast zijn de gevechten enorm spannend en geeft het veel genoegdoening om al je personages sterker te blijven maken.

Tactical RPG’s zijn niet het meest gerepresenteerde genre ter wereld, maar het heeft toch voor een boel toffe games gezorgd. Zo is Final Fantasy Tactics uit 1997 een van de meest geliefde games uit de serie, is de The Banner Saga-trilogie een heuse indie-hit en recenter wordt ook Valkyria Chronicles wereldwijd gespeeld. Triangle Strategy komt nu van het adres van Square Enix. Lees hier onze review.

De ontwikkeling van Triangle Strategy wordt geleid door Tomoya Asano. Het zal een naam zijn die misschien veel mensen niets zal zeggen, maar hij was ook verantwoordelijk voor Octopath Traveler en Bravely Default, dus hij heeft recentelijk erg toffe titels neergezet en dat is genoeg reden om ook met enthousiasme aan Triangle Strategy te beginnen. Hij zorgt er persoonlijk voor dat Square Enix de Old School-RPG’s niet vergeet waar ze bekend door zijn geworden en hij wilde met Triangle een volwassener verhaal vertellen.

Dat merk je ook vanaf het begin. Er is geen of weinig magie te vinden in de wereld, op een aantal tovenaars na. Voor de rest draait het spel vooral om politieke intrige in een middeleeuwse setting, wat wel weer een frisse wind is voor het genre. Bijzonder is hoe goed het wordt opgebouwd: het is niet zo dat er opeens een oorlog ontstaat en je maar wat moet vechten. Nee, er wordt uitgebreid verteld wat de geschiedenis van het fictionele land is en wat de politieke relaties tussen de drie staten zijn.

Triagle Strategy-world

Het zorgt ervoor dat je geïnteresseerd raakt in alles dat gebeurt en je gaat geven om de personages die geïntroduceerd worden, van de jonge heerser Serenoa tot mensen van alle uithoeken van de wereld. Het zorgt er ook voor dat gevechten veel intenser worden, omdat je enorm veel context krijgt om te begrijpen waarom je vecht en wat er gebeurt als alles misgaat.

De gevechten vinden beurtelings plaats op een groot speelveld. Je hebt de beschikking over een boel personages die allemaal hun eigen beroep hebben en daarmee in verschillende dingen uitblinken. De spion kan twee handelingen achter elkaar uitvoeren en kan onzichtbaar worden om zichzelf te beschermen, de Arcanist kan met spreuken vijanden belagen en ga zo maar door: je snapt het idee wel.

Mocht je van strategie houden, dan kunnen we je enorm aanraden om de moeilijkheidsgraad op ‘Hard’ te zetten. Elke beurt voelt belangrijk en alleen met een slimme samenwerking tussen al je troepen, kan je winnen. Omdat het op ‘Hard’ zo pittig is, maakt dit de rest van het spel ook beter. Elke keer dat iemand in niveau stijgt, ben je veel blijer dan bij andere games: de verbeteringen zijn namelijk hard nodig! Hetzelfde geldt voor het verkrijgen van voorwerpen in alle soorten en maten. Ook een mooie feature is dat je je tijdens een gevecht volledig terug kan trekken om het nog een keer te proberen, met als grootste voordeel dat je verdiende ervaringspunten bewaart! Heb je dus na twintig minuten goed proberen een gevecht toch verloren, dan ga je helemaal niet met lege handen naar huis! Mocht je de uitdaging toch iets te veel vinden, dan kan je die op ieder moment weer terug veranderen.

Triangle Strategy-combat

Triangle Strategy heeft qua verhaal een rijke wereld, maar je reist niet daadwerkelijk door een wereld. Op een kaart zie je pijltjes heen en weer bewegen en pas als je op een locatie bent aangekomen, kan je als Serenoa je voort gaan bewegen. Hierdoor heb je ook niet de willekeurige gevechten die zo beroemd (of berucht) zijn bij JRPG’s. Dit zorgt er ook voor dat je weinig mogelijkheden krijgt om te grinden voor extra levels, maar hier heeft het ontwikkelteam iets slims op bedacht: nepgevechten. Dit zijn relatief kleine veldslagen die helemaal niet in het verhaal thuishoren, maar die je met een bepaald scenario laten oefenen. Wat moet je doen als je tegen vooral veel tovenaars aan het vechten bent, of als je van twee kanten tegelijkertijd aangevallen wordt? Niet alleen is het leerzaam, ook kan je hierbij ervaringspunten verdienen en zo kan je toch nog een heel klein beetje extra levels grinden, mocht je dat willen.

Omdat er niet zomaar eindeloos veel met gratis ervaringspunten, geld en voorwerpen wordt gestrooid, voelt het vergaren van al deze dingen ook veel waardevoller. Daarnaast maakt het ook een veel gewichtigere keuze van het kiezen wie van je personages je upgrades geeft en wat voor upgrades dat dan zijn.

Een wat unieker punt van Triangle Strategy is hoeveel het de focus legt op jouw keuzes. Bij bijna alles wat je doet, krijg je de tekst te zien “Serenoa’s overtuigingen zijn sterker geworden.” Daarnaast kan je allemaal informatie vergaren over de wereld, waarmee je bij bepaalde dialogen weer andere mogelijkheden krijgt om mensen van dingen te overtuigen. Wat ook tof is, is een voorbeeld aan het begin van het spel. Je kan kiezen tussen twee staten om de bezoeken. In plaats van dat jij gewoon kiest voor A of B, hebben leden van je team hun eigen redenen om het een of het ander te willen. Vervolgens krijg je de mogelijkheid om met ze allemaal in discussie te gaan en ze te overtuigen: vervolgens wint de optie met de meeste stemmen. Dit maakt de keuze net wat gewichtiger en wat realistischer, in plaats van dat iedereen gewoon doet wat je zegt.

Triangle Strategy-story

De visuele stijl van Triangle Strategy is tof: het gemaakt gebruik van het zogeheten ‘2D-HD’. Het zal zeker niet iedereen kunnen bekoren, maar hoe sprite-achtige personages worden gecombineerd met omgevingen die niet lijken op diorama’s, blijft een bijzonder iets en wij kunnen het wel waarderen. De muziek is ook nog eens erg goed gedaan: het past zich goed aan bij de scènes bij dialogen en in gevechten is het vooral opzwepend. Akira Senju, de componist, was hiervoor vooral bekend van TV en Anime (Fullmetal Alchemist Brotherhood), maar de overstap naar games is hem goed afgegaan.

Al met al is Triangle Strategy een mooie aanwinst voor fans van het genre van Tactical RPG’s. De gevechten zijn spannend en de wereld wordt geloofwaardig opgebouwd met uitgebreide dialogen. Het enige dat nog lastig was om te testen in de review, is hoeveel het spel daadwerkelijk verandert op basis van jouw keuzes. Dat zou de game nog best een puntje omhoog kunnen laten gaan.

Triangle Strategy is exclusief verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.