No Time to Die

Hoewel er zeker meer potentie zat in de slechterik en de film wat rommelig is, is No Time to Die zeker een waardige afsluiter van de Bond-reeks met Daniel Craig.

Met No Time to Die komt er een eind aan de Bond-reeks met Daniël Craig. De reeks die ons een realistischer en rauwer beeld toonde van de keurige en nette MI6-spion James Bond. Na een korte (en spannende) introductie van de vijand in deze film, zien we een Bond die inmiddels met pensioen is na de gebeurtenissen in Spectre. Aartsvijand Blofeld (Christoph Waltz) zit in de gevangenis en James is lekker vakantie aan het vieren in Italië met zijn vriendin Madeleine Swann (Léa Seydoux). Geheel in de stijl van de films, duurt het echter niet lang voordat de pleuris losbreekt en we worden getrakteerd op een werkelijk waanzinnige openingsscène. De actie daarin is fenomenaal gefilmd en je zit werkelijk de volle lengte van de scène op het puntje van je stoel te kijken hoe het zich allemaal ontvouwt. Spectre is nog springlevend!

Jaren later wordt Bond door oude vriend Felix Leiter gevraagd om een wetenschapper te bevrijden uit Cuba. Deze is, samen met een gevaarlijk bio-wapen, ontvoerd uit een geheim laboratorium in Londen. Weet Bond ook in zijn laatste film de mensheid te redden van een dreigende ondergang?

Waar de openingsscène veel indruk maakt en alles overzichtelijk houdt, ontaardt de film daarna toch wat in een rommeltje. Er worden de nodige plot-twists op je afgevuurd en het is zaak om de aandacht er goed bij te houden. De film vliegt (letterlijk) van hot naar her in een flink tempo, wat zorgt dat je er amper wat van merkt dat de film dik tweeënhalf uur duurt.

Of het toeval is of niet, de film draait om een virus bestaand uit nanobots. Gezien het feit dat de opnames ruim voor de corona-pandemie zijn gestart is het ongetwijfeld toeval, maar als je niet beter weet zou je het haast een knipoog kunnen noemen naar de vele complotten die rondom ons eigen virus rondgaan. Het maakt de film wellicht ook actueler dan dat oorspronkelijk de bedoeling was.

De grootste zwakte van No Time to Die zit hem in de bad-guy. We zijn zelf enorm fan van de acteur Rami Malek (Mr. Robot), maar hij krijgt in deze film van het script niet de ruimte om iets van zijn personage te maken. Doordat we geen duidelijke achtergrond van hem krijgen en wat hem motiveert om te doen wat hij doet, blijft het een eendimensionale schurk waar heel erg veel meer in zit. Zeker met de kwaliteiten die Malek in zich heeft.

Alles bij elkaar is No Time to Die echter een prima afsluiter van een Bond-reeks die ons zeker is bevallen. Het vervangen van de klassieke womanizer door een beginnende Bond die zijn strepen nog moet verdienen geeft de reeks bestaansrecht in de huidige tijd.

Ben je benieuwd geworden naar deze laatste James Bond-film, doe dan mee aan onze prijsvraag en win de film op DVD!