Doorgaan naar artikel
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Final Fantasy Origin: Stranger of Paradise combineert actievolle gameplay met toffe RPG-elementen en levels die vermakelijk zijn om te ontdekken. Het is een feest voor zowel Final Fantasy-fans als actie-RPG-liefhebbers.

Team Ninja is een gigant als het gaat om het neerzetten van heerlijk aanvoelende combat in games, met titels als Ninja GaidenHyrule Warriors en Nioh op hun naam. Daarom was het best spannend toen aangekondigd werd dat deze studio met een actie-RPG in het Final Fantasy-universum zou komen. Nu is het zover en kunnen we je alles vertellen over Final Fantasy Origin: Stranger of Paradise.

Als je nu online gaat kijken naar Twitter-berichten of YouTube-filmpjes over Final Fantasy Origin, dan kom je vooral veel memes en gelach tegen; de game is namelijk nogal over-the-top. Het vertelt het verhaal van Jack Garland en dat zegt voor fans van Final Fantasy al genoeg: Garland is de grote slechterik van het allereerste deel. Origin gaat om een soort mix van een prequel en een alternatieve werkelijkheid die zich afspelen in de wereld van de eerste Final Fantasy. Maak je geen zorgen, je hoeft echt geen doorgewinterde fan te zijn om van te game te kunnen genieten.

Waar het vooral voor zorgt, is dat het twee mogelijkheden biedt. Ten eerste geeft deze setting Ninja Theory de mogelijkheid om een hele groffe Final Fantasy te maken, iets wat we niet eerder hebben gezien. Jack is een beetje een lul die niets anders doet dan zeggen ‘Chaos moet dood’, hij kreunt half-agressief wanneer mensen hem iets vragen en hij hakt monsters in elkaar. Ook is door deze setting de actie echt gruwelijk en kan je monsters op brute wijze afmaken met finishers à la God of War. Het tweede punt is dat het de ultieme mogelijkheid is voor fanservice: de meeste levels in de game zijn sterk geïnspireerd op omgevingen uit alle Final Fantasy-spellen die de afgelopen decennia zijn verschenen. Het is leuk om nieuwe variaties op deze gebieden tegen te komen en het brengt voor fans net dat beetje extra verwondering bij het ontdekken van een nieuw level. Nogmaals: ook voor niet-fans zijn de levels tof.

Eigenlijk is Final Fantasy Origin de duistere tegenhanger van World of Final Fantasy, wat met Pokémon-achtige gameplay en overdreven vrolijkheid ook de wereld van Final Fantasy op een unieke manier neerzette.

Final Fantasy Origins Chaos

Genoeg introductie, want hoe werkt Origin eigenlijk qua gameplay? Het is in principe een Souls-like, wat betekent dat gevechten pittig zijn en je gedurende je reizen checkpoints tegenkomt waarbij je kan pauzeren, je levenspunten en drankjes bij kan vullen, enzovoorts. Maak je geen zorgen: er zijn verschillende moeilijkheidsgraden, dus je kan het moeilijker of juist makkelijker maken! De gevechtsstijl is ook wat vlotter dan in Dark Souls of Elden Ring en het is wat makkelijker om de beruchte ‘parry’ te gebruiken om de aanvallen van je vijanden af te weren.

Maar het allergrootste, unieke punt van Final Fantasy Origin is dat gebruikgemaakt wordt van Final Fantasy’s job-systeem. Dit betekent dat je het spel gewoon begint en je gaandeweg met verschillende wapens toegang kan krijgen tot verschillende ‘jobs’, oftewel beroepen. Dit begint met simpele variaties, zoals de zwaardvechter, de magiër, de duelist, de ronin, enzovoorts. Je kan twee jobs actief hebben en met een druk op de knop wissel je tussen de twee tijdens het vechten. Door als een bepaalde job te vechten, krijg je ervaringspunten en kan je die  job gaan uitdiepen. Hier heb je best veel keuze uit wat voor bonussen je wilt vrijspelen voor je job, maar nog interessanter is het feit dat je hiermee weer ‘advanced’ en later ook ‘expert’ jobs kan vrijspelen.

Final Fantasy Origins Jobs

Zo zijn wij begonnen met een zwaardvechter en een magiër, en die combinatie zorgde ervoor dat we later een Red Mage konden worden (met een combinatie van Black en White Magic) en een Knight (met beschermende magie en een zwaard en schild). Met die combinatie speelden we weer de Void Knight vrij, wat weer een volledig unieke klasse is. Er is best wat keuze, niet alleen in wat voor speelstijl je zin in hebt, maar ook in hoe je die jobs weer verder uitdiept. Hierdoor weten we zeker dat we de game nog een keer gaan spelen, maar ditmaal weer met andere combinaties.

Final Fantasy Origin heeft een enorm fijn tempo in de gameplay ingebouwd. Wij speelden op de Hard-moeilijkheidsgraad en merkte dat de levels zelf niet al te lastig zijn, je moet af en toe even goed op letten, maar het is veel meer lekker hacken-en-slashen dan bij een Dark Souls het geval is. Maar elk level heeft ook een eindbaas en die kon op Hard weer vrij pittig zijn. De moeilijkheid van het spel zit daarmee op de juiste plek en het heeft een fijne afwisseling van lekker genieten en goede uitdagingen.

En stiekem kunnen we ook niet wachten voor de DLC die al aangekondigd is. Normaliter zijn we vrij voorzichtig als er een Season Pass aangekondigd wordt voordat een game al uit is, maar we zien zoveel mogelijkheden in dit geval. Aangezien het niet om een verbonden wereld gaat, maar om losse levels, kan je makkelijk een paar levels toevoegen om van te genieten. Daarnaast zouden nieuwe jobs, of uitbreidingen op al bestaande jobs, weer voor best wat extra content zorgen. Daarnaast is er gewoon zoveel content om uit het Final Fantasy-universum te halen. De eerste DLC heet ‘Trials of the Dragon King’ en we kunnen nu al gokken dat dit om de geliefde Bahamut draait, terwijl ‘Wanderer of the Rift’ weer om Gilgamesh gaat. We kunnen niet wachten.

Final Fantasy Origins Combat

De game is een extreem over-the-top presentatie van het Final Fantasy-universum en we weten niet goed of de makers dit met een knipoog hebben gedaan, of dat ze oprecht dachten dat ze een edgy wereld hebben gecreëerd. Je zal vaker om de cutscenes schateren van het lachen over hoe belachelijk het is, dan dat je ontroerd raakt, maar daar is toch ook niets mis mee? Neem het moment waar iemand doodserieus een pijnlijk verhaal aan het vertellen is en hoofdpersoon Jack “Bullshit” zegt, zich omdraait en Limp Bizkit draait op zijn smartphone terwijl hij wegloopt. Het is belachelijk, maar eigenlijk ook enorm grappig. Als je hier met een beetje humor naar kan kijken, dan ga je genieten.

Het is allemaal verdomd vermakelijk, de gameplay is heerlijk en het is geweldig om alle jobs vrij te spelen en uit te diepen. Het feit dat we tijdens onze eerste speelsessies al niet konden wachten op de DLC, zegt genoeg. Het is een eerbetoon aan Final Fantasy op een duistere, gewelddadige, actievolle manier die we nog niet eerder hebben gezien. Alhoewel het een feest van herkenning is voor fans van Final Fantasy, verwachten we dat het ook een toffe game is voor fans van het actie-RPG genre door de sterke afwisseling van leuke levels en zenuwslopende eindbaasgevechten.

Final Fantasy Origin: Stranger of Paradise is voor deze review gespeeld op PlayStation 5. De game is beschikbaar op PlayStation, Xbox en pc.