Super Mario Match

Super Mario Match is een leuk en vermakelijk spel voor tussendoor. De kwalitiet van de kaartjes en stickers zijn wat twijfelachtig, maar dat is niet zo belangrijk voor het spel zelf.

Naast dat Mario nog steeds een van de populairste namen uit de game-wereld is, worden er ook genoeg bordspellen met zijn naam uitgebracht. Zo ook Super Mario Match, waarbij je vijf op een rij moet maken met populaire figuren uit de bekende serie. Dit spel is voor twee spelers en duurt net zo lang als dat spelers bezig zijn met het maken van een rij.

Super Mario Match Foto: Joost Klein Middelink

Het idee is dus om vijf figuurtjes op een rij te krijgen in het veld, maar het is lastiger dan het klinkt. Je hebt namelijk een blokje in je hand dat je moet plaatsen in het veld van vijf-bij-vijf. Zodra je dat blokje plaatst, duw je een ander blokje aan de achterkant eruit. De tegenspeler moet dat blokje vervolgens op een andere plek terugduwen waardoor er bij jou weer een blokje valt, enzovoort.  Bij het plaatsen van jouw eigen blokken heeft de tegenpartij mogelijk ook een voordeel doordat op alle kanten van het blokje een figuurtje staat. Er is dus een kans dat als jij een blokje plaatst, de tegenspeler net een gunstig figuurtje aan zijn of haar kant heeft. Natuurlijk is dat voordeel ook bij jou van toepassing, waardoor het spannend kan zijn een nieuw blokje te plaatsen.

Het spel stopt zodra een speler vijf op een rij heeft. Bij het begin trekken beide spelers twee kaarten met een personage dat bekendgemaakt moet worden zodra het spel stopt. Als de spelers zelf het personage heeft dat hij of zij heeft gemaakt, dan wint deze twee punten. Heeft geen van de spelers het personage, dan levert het slechts een punt op. Blijkt de tegenspeler het personage te hebben, dan wint deze alsnog de twee punten, waardoor je ook nog voorzichtig moet zijn met het maken van een rij met personages die je zelf niet hebt.

Super Mario Match speelt lekker weg en potjes duren niet al te lang. De kwaliteit van de materialen is soms wat twijfelachtig, want waar de handige doos en de blokjes zelf van prima kwaliteit lijken te zijn, zijn de kaartjes en stickers op de blokjes wat goedkoop. Enkele van onze stickers lieten al los of scheurden bij het in de vakjes steken.

Uiteindelijk is Super Mario Match een leuk en vermakelijk spelletje voor tussendoor of voor kinderen. Heel complex is het niet, maar vermakelijk genoeg om af en toe een paar potjes te doen. De kwaliteit is zoals gezegd soms wat wisselend, maar voor de kern van het spel is het niet belangrijk.