Tentacular

Tentacular is zeer vermakelijk om te spelen of naar te kijken. Soms werkt de besturing niet lekker mee of is het spel wat onduidelijk, maar toch levert deze game vol humor veel plezier op.

In Tentacular van Devolver Digital mag je proberen allerlei puzzels en uitdagingen op te lossen in virtual reality. Het enige probleem is dat je een tentakelmonster bent, dus je hebt geen handen. Je hebt het allemaal te doen met de zuignappen op je armen. Lees hier of dat net zo absurdistisch werkt als dat het klinkt.

Tentacular

In de game speel je als een tentakelmonster dat blijkbaar al jaren leeft in een rustige gemeenschap. Op jouw zestiende verjaardag krijg je te horen dat je geadopteerd bent, vandaar dat je anders bent. Ook is dat de leeftijd waarop je een werkplek toegewezen krijgt vanuit de gemeente en zodoende mag jij allerlei klusjes oplossen. Het lastige is alleen dat je geen handen hebt, maar enorm lange tentakels met zuignappen. Je moet dus proberen de voorwerpen op handige manieren te pakken zodat je deze niet laat vallen. Denk daarbij aan het opstapelen van containers, het gooien van rotsblokken en nog veel meer.

Elk level bestaat uit een paar taken die je moet uitvoeren. Qua verhaal krijg je ook nog te horen welke rariteiten de stad trotseren, die jij mag proberen te begrijpen door te helpen met dingen zoals mensen verplaatsen, speciale magneetballen neerzetten of de vuurtoren weer laten draaien.

De humor van Tentacular is dan ook meteen te merken in de absurdistische taken. Het opstapelen van allerlei zaken is nog best lastig als je deze niet makkelijk vast kan pakken. Verder in de game komen er allerlei variaties bij waardoor je creatief moet omgaan met de beperking die je hebt. Soms moet je met de elektriciteitskabels voorwerpen afschieten richting hun doel, moet je verschillende schakelaars aanzetten of moet je voorwerpen balanceren op een klein gebied. Doordat dit niet soepel gaat vanwege je zuignappen, is het spel zowel leuk om te spelen als naar te kijken. Het klungelen met voorwerpen en normaliter simpele taken is gewoonweg grappig.

Tentacular

Echter is dat ook meteen wat de game een beetje hindert. Doordat het allemaal wat onhandig is, werkt de besturing niet altijd lekker mee. Terwijl je voor je gevoel dat ene voorwerp netjes plaatst, vind het spel echter dat dit niet het geval is. Zodoende ontstaat er ook nog wel eens frustratie. Daarbij is het spel ook niet altijd even duidelijk met wat de bedoeling van een level is.

Toch is het zeker vermakelijk om af en toe een paar levels door te spelen en ook anderen het te zien proberen. Daarom is Tentacular een aanrader, mits je de frustratie van de besturing en de onduidelijkheid van de opdrachten soms voor lief neemt.

Tentacular is voor deze review gespeeld op een Meta Quest 2, het spel is ook verkrijgbaar voor PCVR.