LEGO Star Wars: The Skywalker Saga

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga is op het eerste gezicht een typische LEGO-game met heerlijke humor, maar het bevat uiteindelijk zoveel meer. In de open wereld van het Star Wars-universum is enorm veel te ontdekken en zelfs na het voltooien van de verhaalmodus, blijft er nog genoeg over. Helaas blijft de moeilijkheidsgraad aan de lage kant, maar dat verbaast ons niet gezien andere LEGO-games.

Het is deze maand precies 17 jaar geleden dat LEGO Star Wars: The Video Game werd uitgebracht voor onder andere de PlayStation 2 en Xbox. Het zou niet bij die ene titel blijven en inmiddels zijn we al bij de zesde LEGO Star Wars-game aanbeland. TT Games heeft flink de tijd genomen voor LEGO Star Wars: The Skywalker Saga, want het spel zou oorspronkelijk in de lente van 2021 verschijnen. Wij gingen met het spel aan de slag en hieronder kun je lezen hoe dat ons is bevallen.

In LEGO Star Wars: The Skywalker Saga krijg je de mogelijkheid om alle negen hoofdfilms te beleven op een LEGO-manier. Aan het begin kies je met welke trilogie je wilt beginnen. Ben je meer gecharmeerd van de originele trilogie of juist van de meest recente, het is allemaal mogelijk. Wij begonnen ons avontuur met de prequel-trilogie, aangezien dit in principe ook het echte begin is (Mesa sorry). Door onze keuze trapten wij af met Qui-Gon Jinn en Obi-Wan Kenobi, maar al snel werden we vergezeld door onze grote vriend Jar Jar Binks. LEGO Star Wars: The Skywalker Saga neemt je mee naar de meest belangrijke scenes en locaties uit de films. Dit doet TT Games met de gebruikelijke LEGO-humor die we kennen uit de andere games. Waar oude games als de LEGO Harry Potter Collection het nog moesten doen met mompelende LEGO-poppetjes, zijn de cutscènes tegenwoordig volledig ingesproken. De stemmen zijn ditmaal ook nog eens ongelooflijk goed gedaan en dat heeft ook te maken met het feit dat ze voor bepaalde rollen mensen hebben weten te strikken die we kennen uit de films of eerdere Star Wars-games. Het zorgt er uiteindelijk voor dat, ondanks dat het LEGO-poppetjes zijn, je wel in het avontuur gezogen wordt. Het voelt bijna als een beloning wanneer je weer een cutscène voorgeschoteld krijgt.

Wat daarbij ook helpt, is het grafische aspect. LEGO Star Wars: The Skywalker Saga ziet er, zeker in vergelijking met vorige LEGO-games, enorm goed uit. De overgang van cutscène naar gameplay gaat enorm soepel en soms heb je niet eens echt door dat je zelf weer aan de bak moet. De werknemers van TT Games hebben enorm veel aandacht besteed aan details. Zo hebben ze veel gespeeld met lichtinval, weerspiegeling in bijvoorbeeld waterplassen en vloeren en ga zo maar door. Natuurlijk ziet het er niet levensecht uit, maar dat zal ook nooit de bedoeling zijn geweest. Maar wij waren keren op keer verbaasd over hoe mooi bepaalde locaties eruitzagen.

Op het eerste gezicht is LEGO Star Wars: The Skywalker Saga een typische LEGO-game waarin je van punt a naar b loopt om vervolgens een puzzeltje op te lossen. En als dat de manier is waarop je graag een LEGO-game speelt, dan zul je met dit deel ook absoluut aan je trekken komen. Maar als je dat doet, dan zou je het spel tekort doen. LEGO Star Wars: The Skywalker Saga heeft namelijk een open wereld die je vrij kunt verkennen. Natuurlijk zul je in eerste instantie niet eindeloos kunnen rondstruinen en zul je tegengehouden worden door (on)zichtbare barrières, maar je kunt ver genoeg lopen om een gevoel van vrijheid te ervaren. Je kunt praten met verschillende personages die je tegen zal komen en soms hebben ze zelfs een opdracht of complete zijmissie voor je in petto. Het is zelfs aan te raden om niet klakkeloos de pijltjes te volgen, maar om op avontuur uit te gaan. Doe je dat niet, dan mis je uiteindelijk vele leuke momenten.

Zoals altijd moet je ook LEGO-blokken verzamelen. Deze krijg je door het voltooien van levels, maar ze zijn ook verstopt op zichtbare en onzichtbare plekken. Vaak is zo’n steen wel te bemachtigen door het oplossen van een simpel puzzeltje, alleen was het voor ons niet altijd even duidelijk of de puzzel wel op te lossen was met de huidige personages. De meeste LEGO-poppetjes bezitten namelijk eigenschappen die andere niet hebben. Zo kunnen de kleinere personages op plekken komen die voor andere niet te bereiken zijn en kunnen sterke personages versperringen opheffen. In de meeste LEGO-games zie je gelijk dat je een LEGO-poppetje nodig hebt met een specifieke eigenschap, alleen was dat hier niet altijd even duidelijk.

Gelukkig krijg je na het voltooien van een level altijd de mogelijkheid om een level nogmaals te spelen, maar dan met andere personages. Op die manier kom je er vroeg of laat wel achter wat je fout hebt gedaan. LEGO Star Wars: The Skywalker Saga biedt je uiteindelijk ook de mogelijkheid om het Star Wars-universum helemaal te verkennen zonder verhaalmodus. Om alle locaties en planeten te kunnen bezoeken, zul je wel eerst de complete verhaalmodus moeten afronden. Maar na het voltooien van een film, zullen de locaties beschikbaar zijn in Galaxy Free Play, zoals de modus heet. Dit is enorm tof gedaan en geeft je als speler uiteindelijk nog meer het gevoel van een open wereld. Op die manier kun je je ook lekker focussen op de gameplay en hoef je niet constant de cutscènes weg te klikken die je al meerdere malen hebt gezien. En dat is maar goed ook, want er is enorm veel te doen en te verzamelen. Er zijn uiteindelijk zo’n 300 poppetjes te verzamelen, tientallen voertuigen vrij te spelen en ga zo maar door. LEGO Star Wars: The Skywalker Saga biedt zo enorm veel content dat het je voorlopig wel even zoet zal houden.

Zoals we eerder al hebben vermeld, is LEGO Star Wars: The Skywalker Saga niet perse een typische LEGO-game en dat is ook van toepassingen op bijvoorbeeld de gevechten. In de meeste LEGO-games heb je een knop tot je beschikking waar je een aantal keer op ramt en je vijand is uiteindelijk verslagen. Die methode is ook deze keer wel te hanteren, maar uiteindelijk zijn de opties wat breder dan normaal. Wanneer je als een Jedi speelt, kun je simpel met je lichtzwaard slaan, maar je kunt er ook mee gooien en je kunt blokkeren. Het blokkeren kun je bijvoorbeeld ook gebruiken om schoten van droids af te weren en terug te schieten. Ook kun je typische Jedi-sprongen (salto’s) maken om zo aanvallen te ontwijken. Daarnaast kun je ook nog tactische dingen doen als je samen tegen een vijand vecht. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om voor je vijand te gaan staan en dan snel te wisselen naar een ander personage dat achter de vijand staat. Hierdoor kun je iemand in de rug aanvallen en richt je meer schade aan. Wanneer je tegenstander zich op jou zal richten, wissel je snel weer van personage en ga zo maar door. Het zijn kleine aanpassingen, maar maakt het vechten uiteindelijk wel een stukje leuker, ook al zal het nooit echt heel moeilijk worden.

Hoewel LEGO Star Wars: The Skywalker Saga in eerste instantie weer een typische LEGO-game lijkt, heeft het toch een stuk meer te bieden. De open wereld geeft je als LEGO- of Star Wars-fan (of beide) de mogelijkheid om je favoriete locaties eens rustig op je gemak te bezoeken. Je kunt het eigenlijk spelen hoe jij het zou willen, volg braaf het verhaal of ga lekker op onderzoek uit. De game ziet er prachtig uit, zit boordevol content en heeft die typische LEGO-humor. Het enige minpunt wat wij hebben kunnen ontdekken, is de moeilijkheidsgraad. De gevechten zijn misschien wat minder simplistisch, maar het is het nooit echt heel uitdagend. Datzelfde is ook te zeggen over de meeste puzzels, maar uiteindelijk moet het natuurlijk leuk zijn voor jong en oud. Mocht je fan zijn van LEGO-games en/of Star Wars dan kunnen wij deze game eigenlijk alleen maar aanraden.