Zinga!

Zinga! is een leuk en snel behendigheidsspel waarbij spelers hun reactievermogen testen. De kleuren zijn niet ideaal, zeker niet voor kleurenblinden, maar het spel speelt lekker weg en is vermakelijk om af en toe tevoorschijn te halen.

In Zinga! speel je tegen elkaar waarbij je reactievermogen het verschil kan betekenen tussen winnen of verliezen. Lees hier onze review van dit knotsgekke partyspel.

Zinga! Foto: Joost Klein Middelink

Het doel van Zinga! is om als eerste vijf cijfers op een rij af te strepen, ongeacht welke orientatie. Je mag een cijfer afstrepen zodra een speler de dobbelstenen gooit en jij een combinatie ziet liggen. Daarvoor maak je een combinatie met de witte dobbelsteen en de dobbelsteen met een kleur naar keuze. De actieve speler mag de gekleurde dobbelstenen ook apart gebruiken. Zodra je een cijfer ziet, moet je op de bel slaan en direct de kleur en cijfer noemen. Maak je hier een fout of ben je te laat, kan het zijn dat je niet meer mee kan doen met het spel.

Er zijn vier scoreblokken met genoeg vellen om door te kunnen blijven spelen. De getallen zijn wel elke keer hetzelfde, waardoor er een kleine kans ontstaat dat je de vellen gaat leren herkennen, al zal de snelheid waarmee je moet reageren zodanig hoog zijn dat je hier geen tijd voor hebt. Sterker nog, er zullen momenten zijn dat je je blind staart op de dobbelstenen en volledig over het hoofd ziet welk cijfer je kan afstrepen.

Je kan ook een cijfer afstrepen dat je al eerder hebt afgestreept. Als je dat doet, mag je een kruisje zetten bij het klavertje vier. Als je dat driemaal doet, mag je eenmalig een cijfer naar keuze afstrepen. Maak je een fout gedurende het spel, dan zet je een kruisje bij het grote rode kruis. Bij drie kruisjes lig je uit het spel en kan je niet meer meedoen.

Zinga! Foto: Joost Klein Middelink

Ook zit er een blauwe pion in het spel. Zodra je de blauwe negen afstreept, een getal dat bij iedereen staat in het midden, krijg je de pion. Met deze pion heb je twee opties; je kan blokkeren dat iemand een cijfer afstreept of je beschermt jezelf tegen een fout. Zodra je de pion gebruikt, verplaatst zich deze naar of de speler die je hebt geblokkeerd of de algemene plek als je jezelf hebt beschermt.

Het spel speelt lekker weg en door het snelle reactie vermogen kan het zijn dat iedere speler kans maakt om te winnen. Ons enige puntje van kritiek is dat de kleuren van de dobbelstenen en op het scorevel niet helemaal snel te onderscheiden zijn, zeker voor spelers met kleurenblindheid, waardoor deze spelers een achterstand hebben.

Met alle opties zoals het klavertje vier, de blauwe pion en de voorzichtigheid dat je geen verkeerde zaken moet zeggen, zorgen ervoor dat Zinga! een snel en vermakelijk partyspel is. De kleuren zelf zijn wat onhandig, zeker als een van de spelers kleurenblind is, maar spelen bij goed licht zal dat al een stuk beter maken. Zeker een leuk spel om af en toe tevoorschijn te halen voor wat korte potjes chaos.