MotoGP 22

MotoGP 22 is onderaan de streep gewoon een hele goede racegame. De carrièremodus is dan misschien niet heel spectaculair, Nine Season 2009 is dat zeker wel. Die laatste modus kan er zelfs voor zorgen dat niet alleen de echte MotoGP-fans geïnteresseerd raken in deze game.

Sinds de komst van Max Verstappen lijkt heel Nederland ineens geïnteresseerd in Formule 1. Ook in de Moto2 zit sinds dit seizoen een groot Nederlands talent in de vorm van Zonta van den Goorbergh, die zijn voornaam overigens te danken heeft aan de F1-courreur Ricardo Zonta. De pas 16-jarige Zonta heeft als doel om uiteindelijk te gaan racen in het MotoGP-kampioenschap, de absolute topklasse als het gaat om motorracen. De komst van Zonta en de serie MotoGP Unlimited hebben onze interesse voor MotoGP extra doen groeien en dat leek ons ook een mooi moment om de officiële game eens aan de tand te voelen. Hoe MotoGP 22 ons is bevallen, lees je hieronder.

Dat Milestone ervaring heeft met het maken van motorracegames staat buiten kijf, de Italiaanse ontwikkelaar kwam namelijk in 1999 al met een Superbike World Championship-game en heeft daarna tientallen titels uitgebracht. Ook de officiële MotoGP-games komen al een behoorlijk tijd uit hun koker. Omdat er elk jaar een nieuwe game verschijnt, is het ook niet zo heel gek dat elke nieuwe titel vooral een verbetering is ten opzichte van het vorige deel. MotoGP 22 is hierin geen uitzondering en de game zal voor liefhebbers van het genre vertrouwd aanvoelen. Toch heeft Milestone wel de nodige, kleine aanpassingen gedaan om het makkelijker te maken voor nieuwkomers om in te stappen. Zo is er een uitgebreide tutorial beschikbaar en de bijbehorende MotoGP Academy-modus. Die laatste modus is zelfs geschikt voor gamers die voorgaande games hebben gespeeld, want hierin leert de game je de fijne kneepjes van motorracen. Het begint allemaal vrij eenvoudig, maar na verloop van tijd worden de uitdagingen steeds lastiger. Het is fijn dat er eindelijk een echt uitgebreide modus is om het racen onder de knie te krijgen, want het blijft net zoals in het echt vrij lastig.

De carrièremodus is weer precies wat je ervan mag verwachten. Neem deel aan het officiële MotoGP-seizoen en stap in de schoenen van je favoriete rijder. Je kunt het zo uitgebreid mogelijk spelen als je zelf wilt, je kunt gewoon een volledig weekend afwerken inclusief alle trainingen of je kunt er voor kiezen om alleen voor kwalificaties en races te gaan. In de carrièremodus kun je ook kiezen om een eigen team op te zetten en helemaal onderaan te starten om vervolgens deel te nemen aan de MotoGP. Er zijn niet heel veel vernieuwingen te ontdekken in deze modus, niet dat dat heel erg is.

Wat wel nieuw is, is Nine Season 2009. In deze modus ga je terug in de tijd en krijg je een lesje MotoGP-geschiedenis. Mocht je nog nooit van Valentino Rossi hebben gehoord, wat wij ons eigenlijk niet voor kunnen stellen, dan is dat na het spelen van deze modus niet meer aan de orde. Je krijgt het nodige echte beeldmateriaal te zien inclusief commentaar, om vervolgens ergens midden in een race in te vallen om een bepaalde opdracht te voltooien. Zo moet je bijvoorbeeld bij de beste vijf eindigen of met tien seconden verschil zien te winnen. Het is een beetje te vergelijken met Braking Point van F1 2021, het verschil is natuurlijk dat Nine Season 2009 echt is gebeurd. De manier waarop het verhaal wordt verteld, zit gewoon goed in elkaar. Zelfs als je geen verstand hebt van MotoGP, heb je al snel moeite om de game weg te leggen. Het voltooien van de opdrachten geeft je toegang tot het volgende hoofdstuk, maar je kunt er uiteindelijk ook nieuwe liveries mee verdienen. Wij hebben echt het gevoel dat deze nieuwe modus hetzelfde effect heeft als Drive to Survive voor F1, maar natuurlijk wel op een veel kleinere schaal.

Nieuwkomers komen in deze game aan hun trekken, want je kunt het zoals altijd zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. Hou er wel rekening mee dat makkelijk in deze game nog steeds wel lastig is, het is geen Mario Kart. Milestone heeft er wel voor gezorgd dat ook veteranen genoeg voldoening uit de game kunnen halen. Je kunt namelijk alle hulpmiddelen uitzetten, maar daarnaast ook spelen met zaken als vering en banden. Het is knap dat Milestone het zo heeft gemaakt dat iedereen tevreden kan zijn, iets wat bij andere games nog weleens een probleem is.

Ook op het grafische vlak is er weer een stap in de juiste richting gezet. Er waren momenten bij dat het er bijna fotorealistisch uitzag, maar soms ook helemaal niet. Waar dat precies aan ligt, is niet helemaal duidelijk maar het weer speelt daar zeker een rol in. Zo zagen regenraces er bijna echt uit, ook dankzij de reflecties in de regenplassen. Wat nog steeds niet heel erg indrukwekkend is, ook al zit er wel verbetering in, zijn de gezichtsuitdrukkingen. De personages voelen leeg en lijken vaak ook wel wat op elkaar. Gelukkig hebben rijders in bijna alle gevallen hun helm op, dus daar heb je weinig last van. Op het gebied van audio zijn er geen echte grote stappen gezet.

MotoGP 22 is in de kern weer een verbeterde versie van het vorige deel, maar Nine Season 2009 is wel echt een mooie toevoeging. Je maakt op een leuke manier kennis met, als we de game mogen geloven, een van de beste seizoenen van de afgelopen twintig jaar. Qua gameplay is er niet heel veel veranderd, maar Milestone heeft wel geprobeerd om het toegankelijker te maken voor nieuwkomers door de toevoeging van MotoGP Academy. Fans van de franchise zullen zeker niet teleurgesteld worden en de kleine verbeteringen maken het zeker de moeite waard om deze editie aan te schaffen. Mocht je altijd al een MotoGP-game willen proberen, dan is dit het moment.

MotoGP 22 is voor deze review gespeeld op pc. Het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.