Doorgaan naar artikel
Interview met Naoki Yoshida over de toekomst van Final Fantasy XIV
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Inmiddels alweer een half jaar geleden verscheen Final Fantasy XIV: Endwalker, een briljante uitbreiding. Meer dan acht jaar aan verhaal kwam op een prachtige manier ten einde, maar het betekent alleen het einde van het vorige verhaal en niet het einde van de game. Om het nieuwe verhaal in te leiden is vorige maand Patch 6.1 verschenen en wij kregen de mogelijkheid om Naoki Yoshida, Director en Producer, over de mail een paar vragen te stellen over de toekomst van de razendpopulaire MMORPG. Voor veel uitgebreidere interviews die we toentertijd in levenden lijve hebben kunnen houden, kun je hier of hier terecht.

Zoals we al vertelden, betekende Endwalker het einde van een gigantisch verhaal, de zogeheten “Zodiark & Hydaelyn Saga”. Niet alleen is Final Fantasy XIV al negen jaar oud, maar in 2010 was er al een 1.0-versie van het spel dat een gigantische misser was. De mensen die nu aan het verhaal schrijven, zijn niet de mensen die deze Saga ooit begonnen zijn. We vroegen Yoshida hoe het team van schrijvers het vonden om nu aan een nieuw avontuur te kunnen beginnen.

“Van iedereen die nu in het schrijversteam zit (waaronder ikzelf), heeft niemand aan 1.0 gewerkt,” vertelt Yoshida. “Maar aan Patch 6.1 werkt het team dat ook de afgelopen jaren het verhaal heeft verzorgd. Toch denk ik niet dat de schrijvers met een hele andere gedachtegang naar de toekomst kijken. ‘Plezier’, ‘enthousiasme’ en ‘verrassing’ zijn altijd onze grote thema’s geweest en dat zal zo blijven. Wel hebben we een boel nieuwe, frisse ideeën voor de toekomst, dus we hopen dat je uitkijkt naar de toekomst.”
Toch konden we ons voorstellen dat er wellicht wat zorgen zijn over hoe spelers kijken naar het toekomstige verhaal. We kunnen niet te veel over spoilers vertellen, maar Endwalker eindigde op een kosmische schaal. Gaat een rustig, verfrissend avontuur dan niet als een stap terug voelen? “Nee, daar maak ik me eigenlijk geen zorgen om,” zegt Yoshida. “De schaal van ons verhaal is uitgegroeid van de ster, Etheirys, naar de maan en zelfs verder, dus het is niet gek dat sommige spelers het wel een beetje zo gaan ervaren. Maar we hebben ons altijd gefocust op een veelzijdige wereld vol met avontuur en nieuwsgierigheid, waar mensen strijden met het idee van wat goed en slecht is. Dat zal niet veranderen. Ook zijn er niet alleen genoeg plekken om te ontdekken op Eitherys, maar er zijn zelfs kopieën van de Source, dus dit avontuur zal nooit eindigen. Het woord ‘multiverse’ is tenslotte behoorlijk populair tegenwoordig,” lacht hij.

Final Fnatasy XIV Patch 6.1 Estinien

In 2019 vroegen we Yoshida waar hij het trotst op was vóór het uitbrengen van de uitbreiding van dat jaar: Shadowbringers. We stelden nu dezelfde vraag van het tegenovergestelde perspectief: waar is hij het meest trots op een half jaar na het uitbrengen van Endwalker?
“Na elf jaar als titel in de MMORPG-markt, hebben we een einde kunnen leveren voor het verhaal (tot nu toe). Onze grootste prestatie en mijn grote trots, is dat zoveel spelers en media zo positief zijn geweest over deze uitbreiding. Ik denk dat zoiets bereiken ongelooflijk lastig is, want daarvoor heb je niet alleen een positief ontvangst nodig bij de release van inhoud van het spel, maar ook een continu succes van de game als een business. Dit komt ook door al onze Warriors of Light, de spelers, en ook daar ben ik ongelooflijk trots op.”

Final Fantasy XIV Dragonsong's Reprise

Endwalker is een bijzondere uitbreiding en Final Fantasy XIV is uitgegroeid tot een prachtig spel dat we iedereen aan kunnen raden die een gigantisch JRPG-verhaal wil ervaren. Met Patch 6.1 is ook een van de grootste uitdagingen aller tijden uitgebracht met de nieuwe Ultimate: de Dragonsong’s Reprise. Er is voor elk wat wils in deze MMORPG.