F1 22

F1 22 is wederom een erg solide racegame en de toevoegingen van de safety car en opwarmronde zijn erg welkom. Het is wel erg jammer dat de verhaalmodus uit F1 2021 ontbreekt en dat de toevoeging van supercars en F1 Life wat ons betreft niet erg veel meerwaarde bieden.

We zitten alweer op een derde van het huidige Formule 1-seizoen en na een razend spannend begin, begint het er aardig op te lijken dat Max Verstappen zijn wereldtitel gaat prolongeren. Natuurlijk komt ook Codemasters weer met een nieuwe officiële Formule 1-game in de vorm van F1 22 en de vraag die dan automatisch komt bovendrijven, is of het de moeite waard is om de editie van vorig seizoen te vervangen door deze nieuwe editie. Wij zochten het voor je uit.

Een van de voornaamste zaken in de Formule 1 dit jaar is het volledig nieuwe concept qua auto’s. De eisen zijn volledig op de schop gegaan, wat lijdt tot mooiere auto’s met minder tierelantijntjes. Ook is het grondeffect opnieuw geïntroduceerd, wat inhoudt dat de auto’s richting het asfalt worden gezogen, in plaats van gedrukt door de aerodynamica.

F1 22-launchtrailer, nieuwe f1 22-trailer

Wanneer we zelf achter het virtuele stuur kuipen in F1 22, dan merken we niet meteen veel verschil. Het weggedrag is wel bijgesteld her en der, maar een compleet nieuwe ervaring durven we het niet te noemen. Dat neemt niet weg dat de basis net als in de voorgaande jaren gewoon uitstekend is en we ditmaal wederom qua gameplay een erg solide F1-game te pakken hebben. Wat wel opvalt is dat het fameuze porpoising, waarbij de auto’s in een hoge frequentie op en neer stuiteren, niet aanwezig is. De keuze hiervoor is begrijpelijk, want het moet natuurlijk wel leuk blijven, maar het zou leuk zijn als het middels een optie aan- of uitgezet zou kunnen worden.

Doordat we met nieuwe reglementen te maken hebben, zien we veel verschillende concepten terugkomen in de auto’s. Zo is er Mercedes dat de sidepods bijna volledig heeft verwijderd en Red Bull met de traditionele, maar ditmaal erg kleine sidepods. Ook tussen de andere teams zien we de nodige verschillen in filosofie. Helaas bevat F1 22 op dit moment wel de juiste liveries, maar hebben alle auto’s nog het uiterlijk van de concept-auto die tijdens het presenteren van de nieuwe regels als voorbeeld werd getoond. Dit wordt in de toekomst zeer waarschijnlijk nog wel gecorrigeerd, maar het zorgt er wel voor dat je prima even kunt wachten tot de game wat goedkoper is geworden, als het je vooral om de nieuwe auto’s te doen is.

Tijdens de raceweekenden zelf zien we gelukkig wel een aantal zeer veelgevraagde verbeteringen. Zo is het nu mogelijk om de opwarmronde zelf te rijden en daarbij ook je auto te positioneren. Je kunt er dus bijvoorbeeld voor kiezen om je auto een beetje schuin te zetten om de eerste de beste achtervolger meteen de pas af te snijden. Ook kunnen er nu safety car-situaties voorkomen tijdens races, wat weer extra tactische opties geeft om een voordeel te pakken ten opzichte van je tegenstanders door tijdens zo’n situatie een pitstop te doen.

Een andere zeer welkome toevoeging zijn de sprint races. Deze vorig jaar geïntroduceerde korte races die de startopstelling kunnen herschikken na de kwalificatiesessie kunnen nu ook worden toegevoegd aan je race-weekend. De wijzigingen rondom de races zijn degene waar wij persoonlijk het meest vrolijk van worden en die deze versie ook een duidelijke meerwaarde geven ten opzichte van zijn voorganger.

Een grote vernieuwing is de toevoeging van supercars. Naast het rondracen in Formule 1-wagens, kun je nu ook achter het stuur kruipen van een supercar. Er is een beperkte set beschikbaar die bestaat uit Ferrari’s, McLarens, Aston Martins en Mercedessen. Hier zijn ook aparte opdrachten mee te voltooien zoals bijvoorbeeld stukken van het circuit afleggen boven een bepaalde gemiddelde snelheid en nog wat andere zaken. Het is een leuke toevoeging, maar het is ons persoonlijk een raadsel waarom Codemasters en EA ervoor hebben gekozen dit toe te voegen. Je koopt dit spel om in de huid te kruipen van het selecte groepje Formule 1-coureurs en als je graag in supercars wilt rijden, dan zijn er betere opties te vinden zoals de Forza– of Gran Turismo-games.

Tot slot is er nog een andere vernieuwing die meteen in het oog springt, is F1 Life. Je ontwerpt hier een avatar die plaatsneemt in een ruimte die je zelf in kunt richten. Je ziet hier onder andere je verzameling supercars en middels tokens die je verdient tijdens het spelen, kun je de ruimte steeds mooier inrichten en je avatar van mooiere kleren voorzien.

De introductie van bovenstaande modi heeft er helaas wel voor gezorgd dat een van onze favoriete onderdelen uit de vorige game is gesneuveld, namelijk: Braking Point. Wij hebben enorm veel plezier beleefd aan die modus en konden het verhaal, maar ook de race-situaties waarin je terecht kwam erg waarderen. We zagen er dan ook enorm naar uit om te kijken hoe het avontuur van Ayden Jackson verder zou gaan en de teleurstelling was er dan ook zeker toen we de optie niet terugzagen in het menu. Codemasters heeft overigens aangegeven dat het puur uit tijdgebrek deze modus heeft moeten schrappen in verband met het implementeren van de nieuwe regels.

Grafisch en qua audio is er verder niet heel erg veel veranderd. F1 2021 zag er al prima uit en dat doet F1 22 nog steeds. Het is niet de mooiste racegame van allemaal, maar kan zeker mee met de huidige maatstaven.

F1 22 is wederom een solide game en de toevoeging van sprint races, de opwarmronde en safety car maken het wat ons betreft de moeite waard om deze nieuwe versie te halen. De overige toevoegingen zijn leuk, maar persoonlijk stellen we onze vragen bij de meerwaarde die ze bieden. Ook is het jammer dat de ontwerpen van de auto’s nog niet up-t0-date zijn. Mocht je je nog prima vermaken met F1 2021, dan is er wat ons betreft niet meteen veel reden om meteen naar de winkel te rennen om deze nieuwe versie aan te schaffen.

F1 22 is vanaf 1 juli verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One en pc.