Doorgaan naar artikel
Zeven pijnlijke PR-blunders uit de gameindustrie.
Tim Horsting
Tim Horsting
Redacteur
Profiel

Ondanks dat de gamewereld een miljardenindustrie is, gaan bedrijven soms nog wel eens de mist in met hun PR. Wij verzamelden zeven voorbeelden van slechte PR. Ze zeggen wel eens: “No such thing as bad press” maar daar zijn wij het uiteraard niet mee eens.

1: Ubisoft

De eerste Watch Dogs was een prima game, de eerste gameplay trailers waren wel nét iets ambitieuzer dan de game zelf maar toch wist de hackergame indruk te maken met de gameplay en het verhaal. Toen de game gepromoot moest worden in 2014 besloot Ubisoft kluizen op te sturen naar journalisten. Deze kluizen gingen na verloop van tijd biepen en met een code die via sms werd verstuurd kon de kluis worden geopend. Echter is het na 9/11 en figuren zoals “The Unabomber” niet meer wenselijk om biepende pakketjes te versturen. Dit heeft er zelfs toe geleid dat er in Australië een nieuwsredactie moest worden ontruimd en de explosieve opruimingsdienst er aan te pas heeft moeten komen.

Watch Dogs kluis

2: Deep Silver

Dead Island: Riptide was een prima zombie shooter horrorgame. Echter voor de collectors editie in Australië en het Verenigd Koninkrijk besloot ontwikkelaar Deep Silver een 31 centimeter hoge damestorso toe te voegen. De enorme bos hout voor de deur, de mini-bikini én het feit dat de romp eruit zag alsof deze half was opgegeten deed bij menig fan de wenkbrauwen fronsen. Bij ons verscheen vooral de vraag: Wie zet dit op zijn schoorsteenmantel?

3: Nintento

De tweet (hieronder in kopie te zien) toont Mario in zijn kattenoutfit met een wel héél bijzondere boodschap. De tweet was al snel verwijderd en Nintendo had openbaar excuses gemaakt. Desalniettemin had de tweet alsnog voor een hoop hilarische reacties gezorgd.

4: Bethesda

De collector’s editie van Fallout 76 a €200 kwam met een map, steelcase, figuurtjes én een power armour helmet. Als klap op de vuurpijl zat er een stevige canvas tas bij om alles in te bewaren. In werkelijkheid kregen de kopers een goedkope nylon tas die bij het minste of geringste al bleek te scheuren. Ook bleek de helm er niet eens in te passen. De officiële verklaring was dat de canvas tassen te duur zouden zijn geweest.  Na een hoop klachten, hoon op fora en veel gedreig met rechtzaken heeft Bethesda alsnog de nylon tassen vervangen door canvas exemplaren.

Bethesda Tas

5: EA

Star Wars: Battlefront II was op papier een prima game. Echter zijn het de “loot boxes” die de game de nek hebben omgedraaid. Wil je niet “grinden” tot je een ons weegt? Dan waren de lootboxes dé uitkomst. Echter was de inhoud van de (vaak vrij dure) lootboxes zo bedroevend dat het ertoe heeft geleid dat de lootboxes in sommige landen zelfs verboden zijn omdat het gezien wordt als gokken. Het moment dat een Senior Executive van EA aan het Britse parlement probeerde uit te leggen dat lootboxes geen gokken is maar “surprise mechanics” leidde tot wereldwijde hoon.

 

6: Blizzard

Het gonsde al maanden van de geruchten, Blizzard zou na jaren weer werken aan een nieuw deel van de populaire reeks Diablo. Toen tijdens Blizzcon 2018 aangekondigd werd dat Diablo Immortal een mobiele game zou worden kreeg Blizzard de hoon van de volledige zaal over zich heen. “Is dit een late 1-april grap?” vroeg een toeschouwer aan het bestuur van Blizzard, het leidde tot talloze memes en artikelen wereldwijd.

7: EA (opnieuw)

In de Amerikaanse “presskit” voor hun game Godfather 2 zat naast de gebruikelijke verzamelobjecten ook een heuse boksbeugel. Nu zijn de VS niet zo moeilijk als het gaat om wapens maar boksbeugels zijn toch illegaal in een hoop staten. In de thuisstaat van EA (California) staat er zelfs één jaar gevangenisstraf op als je boksbeugels verkoopt of over de staatsgrens smokkelt. In een poging om het nog enigszins recht te breien deed EA een grote terugroepactie. Echter is hier (in totale godfatherstijl) niet tot nauwelijks gehoor aan gegeven.