Doorgaan naar artikel
Mato Anomalies-demo biedt eerste indruk van veelzijdige game
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl
Redacteur
Profiel

In een wereld die aan de oppervlakte heel normaal lijkt, zorgen demonen in andere ondergrondse dimensies voor vreemde taferelen. In Mato Anomalies speel je wisselend met twee personages om alle mysteries van de stad en deze andere dimensies te ontrafelen. Wij konden vast aan de slag met een korte demo van de game die ons door de proloog heen leidt. Zelfs in deze korte speelsessie kwam er al veel variatie voorbij, waar we je graag nog wat meer over vertellen.

Het spel lijkt op het eerste gezicht het meest op een klassieke JRPG zoals we kennen van de Persona– of Final Fantasy-series. Je loopt door verschillende kleine gebieden van de stad die zijn verbonden met een metrostelsel om je van de ene naar de andere plek te brengen. Visueel heeft het een cell shaded-stijltje en gebruikt het wat bruinige en neon kleuren. Het gevoel van een stad waar dingen normaal lijken, maar dat toch misschien niet zijn, wordt goed neergezet. Wel was duidelijk te merken dat dit nog een vroege demo was, aangezien katten in het niets verdwenen en veel mensen zweefden in plaats van liepen.

mato anomalies

Waar de demo echt voor diende was het tonen van de vele systemen in het spel. Zo zul je met een van de personages klassieke turn-based gevechten aangaan met allerlei vijanden en demonen. Het andere personage is niet zo van het vechten en pakt vooral detective werk op. Hierbij wordt ook gebruikgemaakt van het doordringen van iemands gedachten, wat gebeurt middels een kaartspel. Zo zijn er veel aspecten die interessant lijken, maar het zal moeten blijken of deze systemen allemaal diep en belonend genoeg zijn om lang interessant te blijven. Het verhaal wordt in de proloog ook alvast neergezet, en dat smaakt wel naar meer.

Al met al was deze demo een leuke manier om kennis te maken met Mato Anomalies. Wel was het te kort om al echt tot een voorlopig oordeel te komen. We houden met interesse de ontwikkelingen rond de game bij en hopelijk blijken alle systemen interessant genoeg om het volledige spel een topper te maken.