Final Fantasy VII Remake pc-versie

De Final Fantasy VII Remake pc-versie is voldoende. De game draait lekker en de hogere framerate, mits je pc dat aankan, is een waar genot tijdens de flitsende gevechten. Echter is Square Enix wederom vrij lui geweest met de grafische instellingen.

De Final Fantasy VII Remake was voor JRPG-fans een van de grootste projecten van de afgelopen jaren. Met ook een tweede deel onderweg is het goed nieuws dat de game sinds kort ook op Steam te spelen is. Wij zijn met deze versie aan de slag gegaan en vertellen je over de port.

We beginnen met een korte introductie van het spel zelf. De Final Fantasy VII Remake vertelt het verhaal van ex-SOLDIER (een soldaat met speciale krachten) Cloud en A.V.A.L.A.N.C.H.E, een vrij extreme organisatie die de planeet probeert de redden van een ondergang aan industriële hebberigheid. Zodoende is er al genoeg reden om aan het vechten te gaan en dat gebeurt ditmaal niet met het beurtelings kiezen van een aanval. Nee, Final Fantasy VII Remake is lekker actievol. In realtime beweeg je je, val je aan met flitsende combo’s en ontwijk je aanvallen. Het beurtelingse aspect zit hem in het feit dat je door aan te vallen, een balkje op doet vullen. Eenmaal opgevuld, kan je de tijd stopzetten en speciale vaardigheden inzetten, zoals een vuurspreuk of een speciale zwaardslag, of kan je voorwerpen gebruiken zoals geneesmiddelen. Hiermee is het vechtsysteem keiharde actie, maar zit dat vleugje Final Fantasy er zeker in.

Wil je meer lezen over de Remake zelf, lees dan vooral onze oorspronkelijke review nogmaals.

Final Fantasy VII Remake pc-versie combat

De port van PlayStation naar pc, daar hebben we helaas gemengde gevoelens aan over gehouden. Square Enix staat er met hun Japanse titels wel om bekend om soms vrij luie pc-ports te maken. Nu is de Final Fantasy VII Remake pc-versie zeker degelijk te noemen, maar misschien nemen we dan wat sneller genoegen omdat het veel slechter had gekund.

De game ziet er namelijk mooi uit op de hoogste instellingen, maar die instellingen zijn zeer beperkt. Zo kan je bijna alleen maar kiezen uit High of Low algemene instellingen, High of Low Textures, en High of Low Shadows. Niet eens een Medium voor ertussenin, of een Very High voor de mensen met monsterpc’s. En daar komt bovenop dat een boel instellingen die je van een hoge kwaliteit pc-game verwacht, er gewoon niet zijn. De pc-versies van bijvoorbeeld God of War en al helemaal Days Gone hebben dit vele malen beter gedaan.

Hierdoor voelt het toch als een wat makkelijke port: zorg dat de game draait op pc’s, zorg dat er toetsenbord-knoppen getoond worden als iemand met muis-en-toetsenbord speelt, maar meer dan dat ook niet.

FF7 Remake pc options

Dat gezegd hebbende, als de game goed draait, dan draait het ook als een zonnetje. Is het beter dan op een dikke 4K-televisie met een goede audio-installatie? Dat hang toch echt van je voorkeuren af. Het feit dat je framerate naar 120FPS kan op de pc, dat is wel heel lekker voor met name de gevechten. Zelf geven we dan ook de voorkeur aan deze versie, al is het alleen maar voor de framerate. Verder krijg je op de pc ook alle content van de Intergrade-update, met een foto-modus, een nieuw hoofdstuk, en meer.

Fans die hebben moeten wachten op de Steam-versie, hoeven in ieder geval niet teleurgesteld te zijn. Is de pc-variant zo goed als had gekund? Zeker niet. Maar het is meer dan genoeg om een aanschaf de moeite waard te maken.

Final Fantasy VII Remake is voor deze review gespeeld op de pc. De game is ook beschikbaar op PlayStation 4 en 5.