As Dusk Falls

As Dusk Falls is, ondanks de wat gebrekkige besturing, een aanrader om te beleven. Het verhaal is enorm sterk en ook de keuzes die je maakt voelen gewichtig. De bijzondere stijl en voice acting maken het geheel af.

Het is momenteel behoorlijk rustig in gamesland, maar dat hoeft niet per se verkeerd te zijn. Het gebrek aan blockbusters zorgt er wel voor dat je ineens aan spellen toe komt die je anders wellicht nooit had aangeraakt. As Dusk Falls is zo’n soort titel die normaal gesproken misschien wel was ondergesneeuwd, maar nu toch de aandacht weet te trekken. Wij keken voor je of je deze game gespeeld moet hebben, of dat je je tijd beter ergens anders aan kunt besteden.

As Dusk Falls is een verhalende game waarin je keuzes en reactievermogen vertakkingen veroorzaken in het verhaal. Afhankelijk hiervan bepaal je het lot van de verschillende personages. De game draait om twee families, de Holts en de Walkers, wiens levens op een vervelende manier in elkaar verstrikt raken. Verdeeld over twee boeken van elk drie hoofdstukken wordt verteld over een gijzelingssituatie en de naweeën hiervan jaren later. Verder gaan we niets verklappen, want dat zou zonde zijn. Wat we wel verklappen, is dat het verhaal bijzonder intens en goed geschreven. Het is absoluut de moeite waard om meerdere keren te beleven en te kijken waar de verschillende keuzes toe leiden.

Het leuke daarbij is, is dat je na afloop van een hoofdstuk een overzicht krijgt van de keuzes die je hebt gemaakt binnen de tijdlijn en waar mogelijke vertakkingen zitten die volledig andere uitkomsten veroorzaken. Je kunt daarbij ook snel kiezen om een bepaald stuk opnieuw te spelen, zonder weer helemaal vanaf het begin te hoeven beginnen. De manier waarop dit is gedaan deed ons sterk denken aan Detroit: Become Human, waarbij je dit overzicht ook kreeg.

De bijzondere graphics vallen als eerste op. Waar de achtergronden gewoon bewegen, worden de acteurs op een soort stop-motion-achtige wijze weergegeven, waarbij je als een soort stripverhaal de houdingen en gezichtsuitdrukkingen ziet veranderen. We moesten er in eerste instantie behoorlijk aan wennen, maar uiteindelijk geeft dit toch wel een hele toffe vibe aan de game. Wat helpt is dat de soundtrack en voice acting bijzonder goed zijn en dit draagt bij aan de algehele ervaring.

As Dusk Falls kan op meerdere manier worden gespeeld: met je controller, of met de speciale app op je telefoon. De gameplay bestaat vooral uit keuzes maken en quick time-events die je door middel van tikken en swipen kunt voltooien. Dit is echter wel waar deze game een beetje te kort schiet. De cursor waarmee je je acties doet, beweegt namelijk niet responsief en erg langzaam. Zowel op je telefoon als met de controller is het gewoon niet echt fijn en daar komt nog bij dat de app, zeker bij quick time-events, niet altijd goed je acties registreert. Nu is dat niet onoverkomelijk, maar het is wel vrij zuur als iemand het lootje legt, terwijl je zelf zeker wel op tijd was met de invoer.

De app op de telefoon zorgt er ook voor dat je met acht spelers tegelijk deel kunt nemen. Middels een code verbind je je aan het huidige spel en dat zorgt er voor dat je met zijn allen kunt stemmen op beslissingen. Erg leuk om eens een avond mee te vullen als je eens geen zin hebt in een gewone film.

Wij speelden As Dusk Falls op de Xbox Series. De game is daarnaast te spelen op Xbox One en pc en maakt deel uit van Xbox Game Pass.