Kites

Kites biedt een simpele, leuke en spannende weergave van vliegeren in kaartspel-vorm. De hoeveelheid spelers beïnvloedt direct de moeilijkheidsgraad, maar de uitdagingskaarten kunnen dat verschil makkelijk rechttrekken.

Iedereen die wel eens heeft gevliegerd in zijn of haar leven kan zich wel herinneren hoe veel moeite het kostte om de vlieger in de lucht te krijgen en hoe snel deze ook direct weer de grond ingeboord kon worden. In het coöperatieve kaartspel Kites gaan we die ervaring nabootsen. Lees hier of we net zoveel plezier ervoeren met het kaartspel als daadwerklijk vliegeren.

Kites Foto: Joost Klein Middelink

In principe werkt Kites vrij simpel want elke vlieger heeft een kleur en elke kleur heeft zijn eigen zandloper van een andere tijdsduur. Zodra je een kaart speelt met een kleur erop, wordt de vlieger geactiveerd en de bijpassende zandloper omgedraaid, ongeacht hoeveel tijd er nog in zat. Als een zandloper op is, stort er een vlieger te aarde en hebben de spelers verloren. Zodoende moet je kaarten tactisch spelen om zo veel mogelijk zand in elke zandloper te houden. Ook is er een algemene rondezandloper die ook elke keer omgedraaid moet worden tot het einde. Sommige kaarten hebben dubbele kleuren waardoor meerdere vliegers geactiveerd worden. Het doel is om alle vliegers omhoog te houden totdat alle spelers al hun kaarten hebben weggespeeld.

Eenmaal bekend met de regels is het duidelijk dat het spel wel lekker snel wegspeelt, zeker met minder spelers. Doordat meer spelers minder kaarten hebben en het zo soms meerdere beurten kan duren voordat je een gunstige kaart kan spelen. Zo kan je bij twee spelers makkelijk elkaar beïnvloeden om kaarten wel of niet te spelen. Bij vijf of zes spelers wordt al flink lastiger omdat iederen zijn of haar eigen ideeën heeft voor het oplossen van het zandloper-probleem. Zodoende loopt de moeilijkheid dan ook enorm op met hoe meer spelers je Kites doet.

Kites Foto: Joost Klein Middelink

Mocht je extra uitdagingen zoeken, dan kan je ook uitdagingskaarten toevoegen. Die zorgen ervoor dat soms alle zandlopers spontaan worden omgedraaid, spelers kaarten aan elkaar moeten geven of dat er niet meer gepraat mag worden gedurende een korte tijd. Dit zorgt voor nog meer diepgang en hinder tijdens de gezamenlijke taak om vliegers hoog te houden.

Kites is qua regels best makkelijk om te begrijpen, maar de stress die ontstaat tijdens potjes komt grotendeels van de verwachtingen en wensen die individuele spelers hebben. Zo wil de ene speler zo snel en zoveel mogelijk kaarten spelen want dat is het doel, de andere speler wil juist zo tactisch mogelijk wachten en kaarten spelen zodat de zandlopers optimaal gedraaid worden. Dit zorgt ervoor dat de spanning tussen spelers soms hoog op loopt en dat was best grappig.

Kites is daarom een best simpel en vermakelijk spel dat binnen enkele minuten geleerd kan worden en toch lang kost om meester te worden. Met twee spelers wordt het spel al flink simpeler dan met bijvoorbeeld zes spelers door de verdeling van de kaarten, maar de uitdagingskaarten maken dat verschil kleiner. Spelers moeten wel wat stressbestendig zijn om het spel te doen, doordat de oplopende tijdsdruk, maar wat ons betreft is het een leuke weergave van de ervaring van vliegeren in kaartspel-vorm.