Marvel’s Spider-Man pc-versie

Marvel's Spider-Man heeft in principe een geweldige pc-port geleverd, maar met behoorlijk wat crashes moeten we toch punten aftrekken. Wie weet worden de crashes met een patch zomaar opgelost en dan is het zeker de moeite waard voor elke pc-gamer.

Sony gaat weer rustig verder met hun plan om de wat oudere firstparty-games (dus games gemaakt door PlayStation Studios) naar de pc te brengen en wederom is het een titel waar veel pc-gamers met smart op hebben gewacht. Wij zijn alvast met de Marvel’s Spider-Man pc-versie aan de slag gegaan voordat hij deze vrijdag verschijnt en vertellen je of de port degelijk is.

Verwacht geen wezenlijk andere ervaring met de pc-versie van de superheldengame van Insomniac. Voor een review over de inhoud van het spel zelf, raden we je dan ook aan om onze oorspronkelijke review uit 2018 te lezen: die is nog steeds even relevant als voorheen. In deze review gaan we vooral in op de ervaring voor pc.

Het New York van Spider-Man is een lust voor het oog als je pc de game kan draaien op hoge settings. Alle bekende instellingen zijn er, met als extra keuze nog of je voor upscale-methode wil kiezen voor Insomniacs eigen methode of voor Nvidia DLSS. DLSS was nog niet volledig geoptimaliseerd in deze reviewperiode, dus helaas kunnen we daar dan ook geen uitspraak over doen.

Marvel's Spider-Man pc art

Goed om te weten voor de mensen die om de een of andere reden een PlayStation 5-controller hebben, maar geen PlayStation 5, is dat de game ook op pc gebruikmaakt van de Haptic Feedback en met name de Adaptive Triggers. Interessanter is toch om te kijken naar de besturing met muis en toetsenbord. Dit speelt fijn weg en vooral is belangrijk dat je alle toetsen zelf kan aanpassen, waardoor je elk mogelijk ongemak kan verkomen. Dit klinkt voor de gemiddelde pc-gamer misschien als een enorm vanzelfsprekend iets, maar je zou verrast zijn als je wist hoeveel console-games naar de pc komen zonder die mogelijkheid.

Er is ook nog een extra optie gestopt bij de toegankelijkheidsinstellingen, speciaal voor pc. Je kan er namelijk voor kiezen om te ontwijken door tweemaal een richting in te drukken op het toetsenbord, iets wat je met een analoge stick op controller niet kan. Nu is dit een heel kleine feature, maar het geeft aan dat er daadwerkelijk is nagedacht over hoe de game op pc zou spelen met muis en toetsenbord en dat is alweer een stapje verder dan de gemiddelde port gaat.

De toegankelijkheidsinstellingen zijn ook iets dat we in onze eerste review niet besproken hebben, maar nu toch even in de spotlight willen zetten. Er zijn ongelooflijk veel instellingen voor allemaal verschillende behoeftes. Sowieso zijn er een boel opties die het makkelijker kunnen maken om Spider-Man te besturen. Wil je knoppen vasthouden voor bepaalde handelingen of het liever aan-/uitzetten per indruk, je kan Quick Time Events of ontwijken makkelijker maken, je kan ervoor zorgen dat je niet drie keer iemand hoeft te beschieten om ze vast te binden in een web, en ga zo maar door. Daarnaast zijn er nog allerlei mogelijkheden voor bijvoorbeeld kleurenblindheid, zoals het aanpassen van de kleuren en grootte van de ondertitels.

Een raar punt van de pc-versie is dat we redelijk regelmatig crashes hadden, gemiddeld toch wel één of twee crashes per uur. Dit is vrij irritant en we hebben al ons reviewwerk gedaan met een behoorlijk goede pc die de game goed kon draaien. Het kan zijn dat dit opgelost is met een Day One-patch, maar hier hebben we momenteel nog niets van vernomen, dus vinden we toch dat we het moeten noemen als een nadeel. Mocht dit veranderen, zullen we onze review aanpassen om dat aan te geven.

De Marvel’s Spider-Man Remastered pc-versie is voor het overgrote deel fantastisch en met een hele kleine aanpassing in de besturing, is getoond dat er meer nagedacht is over hoe een pc-gamer speelt met muis en toetsenbord, dan voor de meeste ports in de wereld het geval is. Wel zijn de vrij regelmatige crashes een behoorlijk nadeel. We hopen dat dit probleem opgelost wordt of de meeste mensen niet zal treffen.