Soul Hackers 2

Soul Hackers 2 is een solide toevoeging aan het Shin Megami Tensei-universum. Het verhaal is tof, de graphics stijlvol en ook de gameplay dik in orde!

De RPG’s in het Shin Megami Tensei-universum lijken steeds populairder te worden, waarvan de meest bekende natuurlijk de Persona-reeks is. Ook de andere titels in het universum krijgen over het algemeen prima beoordelingen en genieten een flinke fanbase. Aan dit universum wordt nu weer een nieuw spel toegevoegd in de vorm van Soul Hackers 2. Weet deze game ons opnieuw te bekoren?

In Soul Hackers 2 kruip je in de huid van Ringo, een entiteit uit de datastream van informatie van Aion. Voor het gemak wordt ze, samen met haar kompaan Figue, in een menselijke vorm gegoten om te proberen een apocalyptische gebeurtenis te voorkomen. Hierbij belanden ze middenin een oorlog van Devil Summoners van enerzijds de Phantom Society en anderzijds Yatagarasu. Mocht je nu denken: “euhhh…wat?!?”, dan kunnen we dat heel goed begrijpen. Het vergt wat van je inlevingsvermogen om het verhaal te kunnen volgen en je zult moeten openstaan voor zaken die behoorlijk onlogisch lijken. Lukt je dat, dan staat je wel een enorm tof en boeiend avontuur te wachten.

Wie al eerder games uit het Megami Tensei-universum heeft gespeeld zal zich meteen thuis voelen. Een speciale vermelding daarbij is er voor spelers die Persona 5 hebben gespeeld. Qua stijl en gameplay heeft Soul Hackers 2 namelijk enorm veel weg van die titel.

Om te beginnen met de graphics. Soul Hackers 2 heeft dezelfde kenmerkende stijl als van eerder genoemde spellen. Het is overgoten met een Japans anime-sausje die ondanks dat het allemaal wat simpel oogt, wel enorm stijlvol is. De futuristische plaatjes in combinatie met het fraaie kleurgebruik maken dat de game van je scherm spat. Ook de menu’s die je ziet tijdens de gevechten ogen lekker extreem en doen sterk denken aan die uit Persona 5.

De gameplay bestaat uit verschillende onderdelen. Allereerst zijn daar natuurlijk de turn-based-gevechten die zo kenmerkend zijn voor het universum. Elk van je teamleden kun je koppelen aan een demoon en daarmee is het zaak een uitgebalanceerd team samen te stellen om zo de gevechten tegen de verschillende andere demonen die je in de dungeons tegenkomt te winnen. Het werkt volgens beproeft recept, waarbij elke demoon zijn sterke en zwakke plekken heeft. Het is aan jou om dit uit te zoeken tijdens het verkennen van de dungeons. De gevechten blijven continu boeiend en leuk om te doen, wat ook komt doordat ze geen van allen extreem lang duren.

Soul Hackers 2 zou geen RPG zijn als er ook niet flink geüpgraded kan worden. Zo is het mogelijk om het wapen van je teamgenoten te upgraden en ook kun je demonen fuseren tot nieuwe demonen die je dan van krachten kunt voorzien die voortkomen uit de oorspronkelijke demonen. Op die manier ben je continu bezig met het versterken van je team om zo ook de steeds sterker wordende vijanden het hoofd te bieden.

Tot slot is het nog mogelijk om beperkt te socializen met je teamgenoten om zo je band met hen te versterken. Helaas is het hier niet mogelijk om heel erg diepgaand betrokken te raken bij anderen, laat staan relaties te beginnen.

Ondanks dat de game vooral erg doet denken aan Persona 5, is het wel te merken dat laatstgenoemde veel hogere productiewaarden had. Het sociale systeem was een stuk uitgebreider, de game was voorzien van echt geanimeerde tussenfilmpjes en bovenal waren de dungeons stuk voor stuk uitstekend ontworpen, wat dat deel van het spel meteen een stuk interessanter maakte. In Soul Hackers 2 krijg je weer te maken met de procedureel gegenereerde dungeons die wel allemaal hun eigen stijl kennen. Helaas komt dit een stuk minder bijzonder over en daardoor mist het wel een groot deel van de charme die Persona 5 had.

Ben je fan van de Shin Megami Tensei-games, dan is Soul Hackers 2 een prima titel om je weer even zoet te houden. Het verhaal is tof en de kenmerkende gameplay-elementen blijven dik in orde. Mocht je echter kennis willen maken met het universum, dan is Persona 5 Royal, dat binnenkort ook op Xbox en Switch verschijnt, wat ons betreft een betere optie.

Soul Hackers 2 verschijnt op 25 augustus voor PlayStation 5, Xbox Series, PlayStation 4, Xbox One en pc.