Rollerdrome

Rollerdrome is een uitdagende game waarbij je goed de balans moet houden tussen trucs doen en vijanden uitschakelen. Dat is soms pittig, maar levert wel spannende momenten op.

Studio Roll7 en uitgever Private Division kennen we vooral van de OlliOlli-serie, waaronder het recente OlliOlli World waar wij best tevreden over waren. Nu komt de studio met Rollerdrome, een rolschaatsspel waarbij je in verschillende arena’s weer de benodigde trucs moet maken voor de hoogste score. Echter moeten we ook zien te overleven want we worden belaagd door vijanden die op ons schieten. Gelukkig kunnen we zelf ook wapens inzetten. Lees hier onze review van deze actievolle sportgame.

Rollerdrome

Het idee achter Rollerdrome is dat er in 2030 een gevaarlijke sport beoefend wordt waarbij spelers in een arena op rolschaatsen trucs moeten doen, maar ook vijanden moeten verslaan om levend uit de wedstrijd te komen. Je kan met verschillende wapens je vijanden tegemoet gaan zoals pistolen, een shotgun, granaatwerper en meer. De munitie van deze wapens raakt snel op, maar door trucs te doen wordt deze aangevuld waardoor je verder kan met je ballet van kogels. Naast al je trucs kan je ook nog de tijd kort vertragen om nog beter te kunnen mikken op de tegenstanders.

Er zijn verschillende vijanden zoals mensen met knuppels, sluipschutters, rakettenwerpers, mannen met schilden en mijnen en nog veel meer. Elke vijand heeft een eigen manier hoe deze het meest handig kan worden uitgeschakeld, dus je moet regelmatig afwisselen qua wapens en tactiek. Als er steeds meer gajes rondloopt in de arena wordt het soms wat overweldigend, maar als je deze dan slim weet uit te schakelen voelt het als een ballet van trucs en kogels, een beetje zoals we kennen uit My Friend Pedro, iets wat heel tof voelt.

Elk level heeft allerlei uitdagingen om te halen zoals bepaalde trucs uithalen, vijanden op een bepaalde manier uitschakelen, een minimale score halen of binnen een bepaalde tijd het level halen. Dit zijn leuke manieren om levels opnieuw te spelen en nieuwe dingen te proberen. Zo focust de game niet alleen op trucs of vijanden doden, maar krijg je een scala aan mogelijkheden om jezelf uit te dagen.

Rollerdrome

Helaas vereist de game wel dat je best veel uitdagingen moet halen om verder te komen in het spel. In de eerste vier levels hadden wij ongeveer de helft van al deze uitdagingen gehaald bij onze eerste keer spelen, maar moesten we nog een paar levels opnieuw doen voordat we doorkonden naar de volgende set levels. Als je lekker casual alle levels wil spelen zal je dus verplicht meerdere uitdagingen moeten halen om überhaupt verder te kunnen, iets dat we wat beperkend vonden voelen.

Een ander klein puntje van kritiek is de besturing. Wij speelden dit op de pc en het spel beveelt gebruik van een controller aan, maar de eerste dag hadden we daar geen beschikking over. Zodoende was de game bijna onmogelijk om soepel te spelen vanwege de vele combinaties die je moet indrukken terwijl je ook let op je trucs en de kogels die om je heen vliegen. Ook met controller was het soms erg veel om rekening mee te houden, maar verliep het wel iets soepeler. De simpelheid die bij de OlliOlli-serie komt kijken is daarbij op de achtergrond geraakt.

Al met al is Rollerdrome best een interessant concept omdat je zowel moet letten op het maken van trucs als het ontwijken en uitschakelen van vijanden. Het is jammer dat je best veel uitdagingen moet halen om verder te komen in het spel, waardoor je waarschijnlijk veel dezelfde levels opnieuw moet spelen. Een echte straf is dat niet, maar daardoor voelt de game kunstmatig langer gemaakt.

Voor deze review is Rollerdrome gespeeld op de pc, het spel is ook verkrijgbaar voor de PlayStation 4/5.