Saints Row

Afgezien van een paar puntjes die met een update verholpen kunnen worden, biedt Saints Row weer de welbekende knotsgekke beleving die het origineel ook bood; veel humor, geweld en plezier.

We hadden enorm veel zin in de reboot die al een stuk eerder zou moeten verschijnen maar helaas werd uitgesteld. Inmiddels zijn we een half jaartje verder en kunnen we eindelijk aan de slag met Saints Row. Wij mochten al wat eerder met de game aan de slag en hier lees je wat we van deze vernieuwde versie van de knotsgekke serie vinden.

Saints Row

Niet alleen de fans, maar ook de ontwikkelaars vroegen zich af hoe je ooit het idiote einde van Saints Row IV kan overtreffen. Uiteindelijk kwam het idee om het originele verhaal van de Saints opnieuw te vertellen en zo is Saints Row nu verschenen. We mogen in deze game een eigen emperium starten in een open wereld waarin we proberen lucratieve zaken te ontdekken met vrienden van ons. Deze hebben elk geschiedenis in de drie andere grote bendes die de stad beheersen. Jijzelf hebt dat niet en probeert bij een militaire organisatie geld te verdienen met klusjes.

Al snel komt er stront aan de knikker en gaan onze vrienden hun eigen zaakje starten. Door allerlei missies te doen om zo meer mensen bekend te laten worden met de organisatie en geld te verzamelen om verschillende zaken te starten die geld opleveren, groeit je groep. Het doel is om zowel je eigen organisatie levend te houden als gerechtigheid bij de andere organisaties te halen. Zoals men kan verwachten bij bendes worden er namelijk ook onschuldige mensen slachtoffer van misdaden en onze Saints voelen zich genoodzaakt om dat recht te zetten.

Voor beginnelingen biedt Saints Row genoeg opties aan om de game zowel moeilijker als makkelijker te maken. Zo kan je instellen dat vijanden minder of juist meer schade aanrichten, munitie sneller gevonden wordt en meer opties. Naast zaken die de game beïnvloeden kan je ook een hoop cosmetische opties ontdekken. Zo kan je wapens veranderen in andere varianten zodat je je eigen voorkeur kan toepassen. Zie je liever een paraplu in plaats van een machinegeweer, een gitaardoos in plaats van een rakettenwerper of kogels in de vorm van figuurtjes, dan heb je daar de mogelijkheden voor.

Saints Row

De game zelf voelt weer nieuw aan doordat er allerlei nieuwe missies, personages en belevingen te doen zijn die uitnodigen om meer te spelen. Tegelijkertijd leeft de flauwe humor van de serie ook voort in deze reboot. Zo kennen we de klassieke Insurance Fraud-missies nog waarbij je het verkeer moet inlopen om de mensen zoveel mogelijk geld af te troggelen of de nieuwe missies waarbij je slechte online reviews plaatst voor winkels van andere bendes die daar een beetje boos van worden. Het is verfrissend om niet de extreem over-de-top gekkigheid uit het vierde deel te hebben, maar wel de humor, flauwheid en grimmige sfeertje die horen bij bende te behouden.

Toch waren er een aantal zaken die ons redelijk irriteerden. Vermoedelijk zijn dit zaken die snel te verhelpen zijn met een update, maar tijdens onze sessies kwam het voor dat simpele AI-problematiek of foutjes in de game ervoor zorgden dat we missies niet konden afronden of de game vastliep. Zo bleef de game vastzitten op een laadscherm na een lange missie waardoor er geen voortgang was opgeslagen of verscheen een groep politie die dood moest bovenop een snelweg, maar waar we niet bijkonden waardoor we creatief moesten zijn met onze zeer beperkte voorraad aan granaten. Ondanks dat dit zeldzame gebeurtenissen waren, waren deze irritaties zodanig erg dat we het spel even moesten afsluiten gezien de verloren voortgang of pure frustratie.

Saints Row biedt weer een prettige ervaring die past bij de eerste twee games uit de serie met knotsgekke humor, maar ook soepele en leuke gameplay. Helaas hadden wij wat kleine irritatiepuntjes die ervoor zorgden dat we het spel af en toe even weg legden, maar het blijft wel interessant genoeg om te blijven spelen en wellicht met een update is het direct verholpen. Al met al een leuke open-wereld-game die vergelijkbaar is met het origineel uit 2006; vol humor, geweldadigheid en plezier.

Saints Row is voor deze review gespeeld op de PlayStation 5, het spel is ook verkrijgbaar voor de PlayStation 4, Xbox One/Series X|S en pc.