Paralitis!

Paralitis! is een leuk partyspel vol spanning waarbij je andere spelers onder schot houdt met je toverstaf. Met een oneven aantal spelers voelt het iets ongebalanceerd, maar voor de rest is het zeker een aanrader.

Iedereen die een tovenaar zou willen zijn, kan deze droom uitleven met Paralitis!, het nieuwe bordspel uitgegeven door Asmodee. In dit spel kunnen vier tot acht tovenaars de strijd tegen elkaar opnemen terwijl ze hun Harry Potter-huis proberen te vertegenwoordigen in een wedstrijd vol magie. Lees hier onze review van dit bordspel vol spanning.

Paralitis Foto: Joost Klein Middelink

Het concept van mensen aanwijzen die mogelijk in gevaar zijn herkennen we bijvoorbeeld van Ca$h ‘N Guns, maar dit is de eerste keer dat we het in een populair jasje zien. Het spel werkt vrij simpel: spelers nemen het tegen elkaar op in acht rondes en vertegenwoordigen hun huis; Griffoendor, Ravenklauw, Huffelpuf of Zwadderich. Afhankelijk van het aantal deelnemers, zijn spelers alleen of in duo’s en bij oneven aantallen worden huizen met een extra speler iets gekort op de voorraad om ongelijke balans te voorkomen.

Elke speler krijgt een toverstaf, drie paralitis-spreuken en zeven spreukfouten. Vervolgens komen er beloningen op tafel te liggen waar de spelers om strijden. Dat kan gaan om simpelweg punten, maar ook om gunsten van docenten van Zweinstein, toverdranken om extra punten op het einde te krijgen, de optie om de nieuwe favoriet te worden en meer. De favoriet begeleidt de ronde en mag, als hij of zij het overleeft, als eerste kiezen.

Spelers kiezen een spreuk of spreukfout uit, richten op een tegenstander en moeten dan besluiten om de spreuk in te zetten of zichzelf te beschermen. Als een speler niet geraakt wordt, mag hij of zij ook beloningen kiezen. Is een speler wel geraakt door de paralitis-spreuk of heeft deze zichzelf beschermd, dan mogen ze geen beloning pakken. Door geraakt te worden krijg je ook een strafpunt en bij te veel strafpunten, krijg je op het einde een flinke, negatieve extra. De grap is vooral dat na elke ronde de prijzenpot verdwijnt in de doos die omgetoverd is tot kaartendoos, waardoor je dus niet ziet wat elk huis al heeft binnen geharkt.

Paralitis Foto: Joost Klein Middelink

De speldynamiek is spannend omdat je constant moet afwegen of je een echte spreuk gebruikt of juist niet en op wie je deze richt. Daarbij moet je ook afwegen of jijzelf misschien een doelwit bent voor andere spelers. De ene ronde zijn de beloningen wellicht niet spectaculair, maar door genoeg te sparen kan je wel de overwinning halen. Met grotere groepen moet je ook risico’s durven nemen, want als slechts één speler van een huis nog leeft, ontvang die nog wel punten.

Afgezien van het feit dat het spel wel lekker wegspeelt, merkten we toch wat kleine minpunten aan Paralitis!. Bij ongelijke aantallen spelers heeft één huis direct een voordeel. Doordat sommige huizen slechts een enkele speler hebben terwijl een ander er twee heeft, merkten we zo dat deze spelers juist roekelozer spelen doordat ze een grotere kans hebben om hoe dan ook punten te verzamelen. Zo ontstaat er toch een kleine onbalans tussen de huizen en is het speelplezier direct verminderd. Zodoende zou ons advies zijn om niet met een oneven aantal spelers het spel te doen.

Ondanks dit minpuntje is Paralitis! wel een leuk partyspel met Harry Potter-invloeden. De spanning van een spreuk uitkiezen, een speler aanwijzen en hopen dat je zelf niet te veel toverstaffen op je gericht krijgt, is best leuk. De winnaars verdelen vervolgens de buit en de volgende ronde begint. Doordat spelers niet weten hoeveel elk huis heeft binnengehaald, blijft het spannend tot het einde. Doordat er in het einde ook nog wat extra punten worden toegekend, zouden zomaar spelers kunnen winnen die niet veel kaarten hebben gepakt, waardoor het tij ook kan keren. Wat ons betreft een leuke aanvulling in de spellenkast.

Paralitis!