JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R

JoJo's Bizarre Adventure: All-Star Battle R is vooral een ode aan de welbekende animeserie vol knipogen en is qua vechtgame ook nog wel goed uitgewerkt. Als je onbekend bent met de serie is het erg lastig begrijpen wat er nu precies gebeurd. De online netcode is erg rommelig waardoor online knokken niet goed werkt.

Vechtspellen van animes worden steeds populairder. Zo zagen we al vechtspellen van Dragon Ball, Naruto en nu met JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R kunnen we zelf de vreemde gebeurtenissen van JoJo beleven.

JoJo's Bizarre Adventure: All-Star Battle R

In 2012 kwam JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle uit, de eerste vechtgame van deze animeserie. Deze nieuwe editie voegt niet alleen wat nieuwe personages toe, maar heeft ook het vechtsysteem zelf wat aangepast zodat het beter past in de hedendaagse verwachtingen qua diepgang. De tekenstijl is een ode aan de serie en met ruim vijftig speelbare personages uit alle varianten uit JoJo’s verhaal kan je genoeg ontdekken tijdens knokpartijen.

Elk van de vijftig vechters hebben een unieke stijl met aparte aanvallen en manieren om schade aan te richten. De typische moves die passen bij de personages uit JoJo zijn aanwezig, waardoor het voelt als een enorme ode aan allerlei momenten uit de serie. De ‘verhaalmodus’ bestaat vooral uit gevechten tussen twee spelers met bepaalde voorwaarden, maar meer dan dat zit er niet achter.

Helaas is online vechten haast niet mogelijk op momenten doordat de vertraging tussen bewegingen zodanig verstoord kan zijn dat er haast geen vloeiende ervaring is. Gelukkig is dat beperkt tot een paar matches tussen mensen die ver uit elkaar wonen, maar het komt wel met enige regelmaat voor. Er is geen crossplay, spelers verliezen willekeurig verbinding of aanvallen lijken nooit te zijn ingevoerd. Zeker online tijdelijke uitdagingen met leuke outfits worden onmogelijk te halen. Enorme frustaties voor sommige potjes, maar offline met vrienden is het gelukkig wel nog steeds erg leuk.

Uiteindelijk is JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R dus vooral voor liefhebbers van de serie. Voor hen is het spel zeker vier sterren waard, ondanks de wat rommelige netcode. Voor mensen die de serie niet kennen of er niks mee hebben is de game net krap twee sterren waard. Zodoende krijgt de game drie sterren. In de kern is het een prima vechtgame, maar online is het niet erg best. Ben je gek op de serie, dan is het wellicht wel waard.

JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle R is voor deze review gespeeld op de PlayStation 5. Het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One/Series X|S, Nintendo Switch en pc.