Challengers!

Challengers! is een leuk luchtig kaartspel waarbij spelers de strijd met elkaar aangaan middels vechters uit allerlei thema's. Helaas hebben spelers weinig invloed in het gevecht en is het soms vooral kijken hoe het loopt. Ook merk je weinig van de andere spelers, maar in de kern speelt het lekker weg.

Wij kregen van Asmodee al een kans om Challengers! te mogen proberen, nog voor het spel in de winkels ligt in november. In dit kaartspel, waarbij spelers in toernooi-vorm het tegen elkaar opnemen, komen spelers allerlei verschillende vechters tegen die ze kunnen inzetten. Lees hier over onze ervaringen met dit aankomende spel.

Challengers! Foto: Joost Klein Middelink

Het spel is te spelen met één tot acht spelers waarbij potjes ongeveer drie kwartier zouden moeten duren. Ongeacht hoeveel spelers er meedoen, wordt Challengers! gespeeld over acht rondes. Zeven rondes voor alle spelers en ze kijken of ze de meeste overwinningen kunnen pakken met vervolgens de laatste ronde tussen de nummer één en twee om te bepalen die de echte winnaar zal worden.

Voor een strijd mogen spelers nieuwe kaarten pakken en selecteren welke ze willen toevoegen aan hun stapel. In het begin zullen deze nieuwe kaarten vooral wat oppervlakkig zijn, maar later in het toernooi kunnen spelers krachtigere kaarten toevoegen. Vervolgens begint elke speler een strijd tegen een andere speler. De bovenste kaart wordt getrokken om te  kijken of deze even sterk of sterker is dan die van de vijand. De verslagen personages moeten plaatsnemen op de ‘bank’ tot de strijd voorbij is. Vervolgens krijgt de aanvaller de vlag en mag de andere speler de bovenste kaart trekken. Dat duurt net zo lang tot een speler geen kaarten meer heeft of hij/zij geen ruimte meer heeft op de ‘bank’.

Het leuke aan Challengers! is dat er verschillende thema’s zijn voor kaarten zoals films, het circus, comics, middeleeuwen en meer. Zodoende kom je tijdens de strijd ook een hoop vechters tegen zoals een regisseur, een ridder, een leeuw, een mimic schatkist, een gigantische bom, een clown en nog veel meer. Veel van deze kaartjes hebben ook vaardigheden die de strijd kunnen beïnvloeden, zodat je onverwachts de strijd kan winnen om de vlag in beheersing te hebben of vechters terug op je stapel mag doen zodat je langer kan doorgaan.

Wat tegelijkertijd erg jammer is aan Challengers! is dat je zelf niet kan beïnvloeden welke kaart gespeeld wordt. Doordat je wel kan kiezen welke kaarten je toevoegt aan je stapel en je deze schudt voor je speelt, heb je enige invloed, maar daarna is het simpelweg om en om de bovenste kaart pakken en hopen dat deze nuttig is. Zodoende kan het voorkomen dat ondanks enorm goede kaarten, je nog steeds verliest door de volgorde van je kaarten. Hierdoor voelt het gevecht eerder aan als een tekenfilm, omdat beide spelers slechts kijken wat er gebeurt. Op enkele vaardigheden van kaartjes na hebben spelers nul invloed op het gevecht.

Ook doordat alle spelers simultaan spelen, krijg je weinig mee van de strijd tussen andere spelers. Soms als je eerder klaar bent, kan je meekijken bij de anderen, maar meer krijg je niet mee. Omdat je vaak zelf aan het vechten bent, maakt dat niet erg veel uit, maar het is toch wel merkbaar. De eindstrijd maakt het wel weer erg spannend, aangezien de andere spelers meekijken. Is het spelersaantal oneven, dan strijdt er ook telkens een spelers tegen een vooraf bepaald deck van robots. Ook dat is wat jammer, want dan lijkt het eerder alsof je tegen jezelf speelt.

Challengers! is zodoende een leuk en vermakelijk, maar vooral ook luchtig kaartspel met grappige thema’s. Toch is de uitwerking ook wat onhandig, omdat spelers tijdens de gevechten weinig invloed kunnen uitoefenen. De basis van het spel is erg vermakelijk en de gevechten zijn soms best spannend, maar het voelt dus soms wat minder als een spel aan en eerder als een voorbepaald verhaal waar je minimaal invloed op hebt. Als je echter een luchtig kaartspel met gevechten waarbij je niet te diep hoeft na te denken wilt, dan is Challengers! een perfect spel. Het spel zal 15 november verschijnen in de betere spellenwinkels.