DreamWorks Dragons: Legends of the Nine Realms
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

DreamWorks Dragons: Legends of the Nine Realms is zeker geen slecht spel, maar de eentonige gameplay, beperkte bewegingsvrijheid en het gebrek aan speelsheid zorgt voor een tegenvallend avontuurtje.

Na het toch wel zeer vermakelijke Dragons: Dawn of New Riders, heeft uitgever Outright Games met Dragons: Legends of the Nine Realms weer een nieuwe game in het universum van de How to Train Your Dragon-filmreeks uitgebracht. Weet Legends of the Nine Realms net zo’n goede indruk te maken?

Nadat een komeet langs de aarde scheert, raakt de wereld van de draken van slag. In al het tumult raakt de draak Donder zijn familie kwijt en begint hij aan zijn zoektocht. Aanvankelijk moet hij het in zijn eentje zien te redden, maar al snel maakt hij kennis met drie andere draken: Ploeghoorn, de tweekoppige draak Wu & Wei en Veren. Samen trekken ze erop uit langs vijf werelden en nemen ze het op tegen andere draken.

De gameplay van Dragons: Legends of the Nine Realms bestaat uit twee onderdelen. In elk van de vijf levels van de vijf werelden die je aandoet loop en vlieg je door de levels om edelstenen te bemachtigen en te knokken met andere draken. Net als in Dawn of New Riders, bewandel je ook in deze game het level lineair van A naar B om een blauwe kristal tegen te komen, die weer het volgende level ontgrendelt. En ook in dit spel zijn er een paar doodlopende zijpaadjes om wat extra edelstenen of vijanden tegen te komen. Daarnaast zal je regelmatig obstakels moeten ontwijken en elementaire kristallen moeten activeren om je weg te vervolgen. In sommige levels zal er een tweede pad te volgen zijn, dat je leidt naar een oranje kristal. Deze zal een uitdagingsmodus voor dat specifieke level ontgrendelen. Wellicht leuk voor de gevorderde gamer die iets meer uitdaging wilt, maar het bereiken van dat oranje kristal voelt nooit als een echte beloning. Simpelweg omdat je niets anders aan het doen bent dan edelstenen verzamelen, kristallen activeren en vechten tegen andere draken. En dat begint gaandeweg het avontuur een beetje eentonig te worden.

Ook het vechten tegen de draken is redelijk rechttoe rechtaan. Elk van de vier draakjes heeft een paar moves en een aanval tot zijn beschikking dat hoort bij element. Elke vijand behoort tot een bepaald element, dus zal je regelmatig moeten wisselen tussen de vier helden om het voordeel te behouden. Op bepaalde punten in het level zal het gebied waarin je je bevindt afgebakend worden en zal je een aantal vijanden moeten verslaan alvorens je weer verder kunt. Wat de gevechten nog enigszins leuk maakt, is dat vijanden ook schade kunnen oplopen wanneer ze tegen bepaalde obstakels aankomen. Zo kun je je tegenstanders bijvoorbeeld tegen ijspegels beuken of naar een vuurspuwende geiser lokken.

De verzamelde edelstenen kun je weer gebruiken om upgrades voor de vier draakjes te ontgrendelen. Zo kun je hun gezondheid verhogen, ze meer schade laten aanrichten, sneller laten bewegen of hun moveset uitbreiden.

Naast de eerder genoemde tegenvallende aspecten, mist Dragons: Legends of the Nine Realms de speelsheid die Dragons: Dawn of New Riders wel heeft. In die game kun je echt langdurig op de rug van een draak zitten en richting de diverse eilandjes vliegen alvorens je weer verder gaat met het avontuur zelf. In Legends of the Nine Realms is het gebied heel erg afgebakend en je bewegingsvrijheid daardoor zeer beperkt. Wellicht dat dit voor de jongere gamers net voldoende gaat zijn om zich toch nog redelijk te vermaken, maar voor de oudere gamers zal Legends of the Nine Realms tekortschieten.

DreamWorks Dragons: Legends of the Nine Realms is voor deze review gespeeld op de Xbox Series. De game is daarnaast verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, pc en Google Stadia.