Life is Strange: Arcadia Bay Collection

Life is Strange: Arcadia Bay Collection stelt als remaster behoorlijk teleur. Grafisch is het niet veel soeps en ook de laadtijden zijn enorm aan de lange kant. Toch blijven Life is Strange en Life is Strange: Before the Storm geweldige games.

Het is nog niet zo lang geleden dat Life is Strange Remastered Collection verscheen, een remaster van Life is Strange en Life is Strange: Before the Storm. De verzameling verscheen voor moderne consoles en pc, maar de Nintendo Switch moest wachten op een aparte versie: Life is Strange: Arcadia Bay Collection. Wij gingen met de remasters aan de slag op de handheld van Nintendo en vertellen je hieronder of het iets is.

Life Is Strange is een van de betere spellen die in het afgelopen decennium is verschenen. Het verhaal van Max en Chloe zal je niet snel vergeten en wil je weten waarom die game zo goed is, dan kun je hier de review lezen. Ook Life is Strange: Before the Storm is, hoewel een stukje korter, zeker de moeite waard. De game mist het tijdreismechanisme en is ook niet zo mysterieus als het eerste deel, toch kreeg het van ons destijds een hoge score. Het verhaal en de gameplay zijn niet veranderd en daarom richten wij ons in deze review ook meer op de overige zaken.

Het idee van een remaster is dat een game er beter uit gaat zien, alleen komt dat bij Life is Strange: Arcadia Bay Collection niet echt goed uit de verf. De games ogen enorm donker en hoewel dat soms kan bijdragen aan de sfeer, lijkt het hier meer op het verkeerd afstellen van de helderheid. Ook zien de verschillende personages er niet goed uit. De personages hebben met enige regelmaat te maken met een kartelig gezicht en soms lijken de hoofdpersonages niet eens meer op de personages die we kennen uit het origineel. Het geheel voelt een beetje aan alsof iemand de code van de game heeft ingeladen in een nieuw softwareprogramma en eens flink met de helderheid, contrast en overige instellingen heeft zitten spelen, maar vervolgens niet helemaal meer wist hoe ze het terug moesten zetten.

Ook kun je heel goed merken dat het spel eigenlijk gewoon te zwaar is voor de Nintendo Switch. Dit komt op twee momenten terug en je merkt het direct al aan de enorm lange laadtijden. Met de komst van de PlayStation 5 en Xbox Series X, waren we eindelijk verlost van die irritante laadschermen, maar deze games weten de zwakke hardware van de Switch niet te verbergen. Het kwam soms wel voor dat we zo’n dertig seconden moesten wachten om weer verder te kunnen met het verhaal, heel vervelend.

Ook hebben de games te maken met het ineens verschijnen of verdwijnen van objecten. Dit gebeurt niet alleen in hele drukke scenes, maar met enige regelmaat. Het is niet heel vervelend, maar het valt wel op.

Life is Strange en Life is Strange: Before the Storm zijn behoorlijk goede games en dat is dan ook de enige reden waarom wij Life is Strange: Arcadia Bay Collection aanraden, mocht je alleen een Nintendo Switch hebben. Het zijn games die je eigenlijk wel gespeeld moet hebben en deze collectie is de enige manier om ze op de Switch te spelen. Mocht je een andere manier hebben om ze te spelen, bijvoorbeeld op de PlayStation 5 of Xbox Series X, dan moet je dat zeker doen. Grafisch gezien ziet het er gewoon niet goed uit en ook de laadtijden zijn behoorlijk lang, waardoor je niet echt het idee hebt dat je met remasters te maken hebt. De titels zijn prima speelbaar op de Switch, maar van een remaster hadden wij meer verwacht.